Oportunităţi pentru adolescenţi

Începând cu data de 1 august 2014, Fundația “Alături de Voi” România a implementat în Iași și Constanța modelul “Oportunități pentru adolescenți”, cu sprijinul tehnic și financiar al Reprezentanței UNICEF în România. În cadrul modelului au fost înființate două Centre de Resurse pentru Adolescenți, unul în fiecare oraș, ce au avut ca scop oferirea de servicii specializate în direcția dezvoltării optime și a integrării sociale a adolescenților, cu vârste între 10 și 18 ani.

Nevoia unui astfel de model a apărut ca urmare a creșterii alarmante a numărului de adolescenți care consumă droguri, a scăderii vârstei la care adolescenții își încep viața sexuală, a creșterii numărului de mame minore, a creșterii ratei de abandon școlar, a înmulțirii cazurilor de violență, așa cum reiese din statisticile naționale, dar și a lipsei serviciilor specializate, adresate în mod special acestora.

Activitatea Centrului de Resurse pentru Adolescenți, Constanța s-a încheiat la data de 31 iulie 2016, însă Centrul de Resurse pentru Adolescenți, Iași își continuă activitatea și în prezent, având două puncte de lucru: unul în incinta sediului ADV România din str. Bazinelor nr. 5, sat Uricani, com. Miroslava, jud. Iași iar celălalt în incinta Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională, Iași (CJRAE), din b-dul Socola nr. 110, Iași.

Centrul de Resurse pentru Adolescenți este un loc în care adolescenții se întâlnesc și participă la activități de grup și discuții pe diferite teme, dezvoltându-și astfel gândirea critică și îmbunătățindu-și abilitățile de comunicare, relaționare și socializare. În cadrul activităților desfășurate la centru, adolescenții învață să se cunoască și să se accepte așa cum sunt, cunosc persoane noi cu care leagă prietenii și înțeleg că viața este complexă și trebuie înțeleasă cu bune și cu rele. Printre temele abordate se numără:

  • dezvoltarea stimei de sine (identificarea punctelor forte, acceptarea propriei persoane, autovalorizare);
  • comunicarea asertivă (cum să comunicăm cu ceilalți astfel încât să nu-i lezăm, să nu-i jignim, dar să transmitem ceea ce ne deranjează sau nu ne face plăcere);
  • educația sexuală (cunoașterea corpului, boli cu transmitere sexuală, contracepție);
  • prevenirea comportamentelor de risc: consum de alcool, tutun, droguri
  • recunoașterea și prevenirea diferitelor forme de abuz (fizic, verbal, emoțional, sexual etc.);
  • vorbitul în public (cum depășim teama de a vorbi în public, cum ne construim un discurs, etc.);
  • gestionarea emoțiilor (cum facem față stresului, cum gestionăm furia, emoții constructive, emoții disctructive);
  • relațiile de cuplu;
  • relația cu părinții;
  • anturajul (cum ne alegem prietenii, cum ne influențează anturajul în deciziile pe care le luăm);
  • bullying-ul (cum putem preveni violența școlară, ce putem face când suntem victime, agresori sau spectatori ai bullying-ului);
  • influența mass-mediei (cum ne influențează mass-media viața);

Toate aceste activități contribuie la dezvoltarea personală a adolescenților și le oferă o alternativă utilă pentru petrecerea timpului liber.

Modelul “Oportunități pentru adolescenți” este derulat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Iași, Direcția de Asistență Comunitară Iași și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională, Iași iar serviciile oferite în cadrul acestuia sunt gratuite.

  • SPRIJIN TEHNIC ȘI FINANCIAR: UNICEF în România
  • PARTENERI: Inspectoratul Școlar Județean Iași, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Iași, Direcția de Asistență Comunitară Iași și Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași
  • PERIOADA DE IMPLEMENTARE: 2014 - PREZENT
  • VALOARE PROIECTlei
  • IMPACTImplementarea modelului Oportunități pentru Adolescenți ne-a oferit prilejul să cunoaștem mult mai bine problematica adolescenților și să le înțelegem nevoile. Am descoperit în adolescenți niște oameni frumoși dar și cu multe probleme (relații tensionate cu părinții, stimă de sine scăzută, imagine de sine deformată, dezorientați, fără repere, fără perspective, demotivați, cu anturaje nepotrivite). Acest lucru ne-a facut să ințelegem cât de important este să oferim servicii adolescenților și să gândim în continuare proiecte cu și pentru aceștia.
  • CATEGORIE
SUS