fbpx

Achizițiile de la unități protejate ar trebui să reflecte un angajament pentru sustenabilitate și practici etice

Presiunea pe departamentele de achiziții este mare. Suntem conștienți. Presiunea de reducere a costurilor este constantă și din acest motiv fiecare promisiune și ocazie de a face achiziții cu costuri cât mai mici pare a fi o reușită.

Totuși, colaborarea ilicită sau la limita legii cu unitățile protejate incorecte nu ar trebui să fie o practică acceptată de liderii companiilor pentru care responsabilitate socială este parte din strategia de business, nu ca obligație, ci ca angajament autentic.

Tolerarea acestei practici pune în pericol existența facilității pentru cei de bună credință, care ar avea cel mai mult de pierdut în eventualitatea dispariției legii - organizațiile cu ADN social, a căror misiune este să creeze locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități, precum și persoanele fizice cu certificat de dizabilitate care pot desfășura o activitate profesională și se pot autoriza ca unitate protejată.  

Pentru unitățile protejate “fantomă”,  singura pierdere ar fi o diminuare a profiturilor. Vorbim de acei agenți economici care s-au autorizat ca UPA doar pentru facilitatea de a vinde companiilor produse care pot fi decontate. Aceste unități protejate “fantomă” realizează venituri de milioane de lei cu doar 3 angajați, persoane cu dizabilități, care de multe ori figurează ca angajați doar pe hârtie și care nu participă în mod direct la realizarea produselor vândute.

Din ce în ce mai multe companii își iau angajamentul public de a avea o contribuție pozitivă în comunitate și de a lua în considerare impactul de mediu și cel social. În acest context, ne întrebăm: Poate fi considerată o practică etică, decontarea achiziției de la o unitate protejată care nu are un impact social real?

CATALOGUL UNITAȚILOR PROTEJATE ETICE ȘI RESPONSABILE

Vă  invităm să descoperiți unitățile protejate etice și responsabile care respectă legea. Selecția atentă a unităților protejate cu care încheiați parteneriate va asigura că achizițiile aduc valoare adăugată pentru companie și în același timp asigură conformitatea legală privind decontarea achizițiilor.

Puteți alege o varietate de servicii și produse și vă recomandăm să diversificați portofoliul de furnizori care sunt unități protejate - așa veți crește impactul social pozitiv al companiei dvs. în comunitate.

Dacă doriți să fiți incluși în Catalogul unităților protejate etice și reponsabile, vă rugăm să ne contactați prin e-mail.

PRODUSE ȘI SERVICII

  • Producție campanii de video content
  • Servicii de marketing online
  • Motivational speech și training

 

Telefon: 0733747588
E-mail: mail@tedynecula.com
Adresa: Sf Andrei 34, Popești Leordeni, Ilfov

Pornind de la experiența de 17 ani a Fundației Motivation România în domeniul ocupării persoanelor cu dizabilități, Unitatea Protejată Motivation oferă companiilor sprijin în angajarea acestora, precum și obiecte decorative realizate manual cu participarea lor directă.

SERVICII

  • Mediere pe piața muncii - recomandarea de persoane cu dizabilități aflate în căutarea unui loc de muncă
  • Consultanță pe teme de dizabilitate, ocupare, accesibilizarea locurilor de muncă
  • Training pentru angajați și manageri privind: comunicarea și interacțiunea cu persoanele cu dizabilități, angajarea persoanelor cu dizabilități

PRODUSE

  • Decorațiuni de sărbători, mărțișoare, bijuterii, accesorii, alte obiecte decorative realizate manual

 

Telefon: 0747.280.238
E-mail: g.comanescu@motivation.ro

Adresa: Cornetu, str.Podișor nr.1, Jud.Ilfov

Ghid de bune practici în colaborarea cu unitățile protejate

Checklist pentru companiile care fac achiziții de la unități protejate

1. Verificați dacă unitatea protejată deține autorizație valabilă.

Verificarea valabilității autorizației se poate face direct pe site-ul Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, accesând  documentul “Lista unităților protejate autorizate” de pe urmatorul link:

https://anpd.gov.ro/web/unitati-protejate/

2. Verificați dacă pe website-ul unității protejate este disponibil Raportul anual de activitate.

Unitatea protejată autorizată are obligația ca, pe durata de valabilitate a autorizației, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, să prezinte Autorității raportul de activitate pentru anul precedent și să îl publice pe website-ul organizației. 

Raportul de activitate este un document care prezintă datele legate de cifră de afaceri, număr de angajați, numărul de contracte rezervate încheiate în baza Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice; numărul de contracte încheiate în sensul prevederilor art. 78 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006.

3. Asigurați-vă că produsele și serviciile decontate nu sunt intermediate

Statul a hotărât să creeze niște mecanisme de protecție pentru persoanele cu dizabilități și a considerat că organizațiile cu peste 50 de angajați au responsabilitate socială față de persoanele cu dizabilități.

Produsele și serviciile cumpărate de la unitate protejată trebuie să fie realizate prin propria activitate a persoanelor cu dizabilități angajate.

Analizați prin propria experiență de antreprenoriat, dacă o unitate protejată cu un număr foarte mic de angajați, poate produce de exemplu sute de echipamente de protecție în câteva zile?! Sau dacă nu cumva, activitatea de închiriere și leasing cu mașini și echipamente de birou (inclusiv calculatoare) este de fapt o intermediere mascată.

Verificați dacă produsele primite, au eticheta / ambalajul unității protejate și dacă unitatea protejată deține echipamente și licențe / certificări necesare producției sau prestării de servicii pentru ceea ce achiziționați.

4. Interesați-vă de impactul social al furnizorului

Dacă condițiile legate de calitate și ofertă sunt întrunite, încercați să aflați ce face organizația în direcția integrării persoanelor cu dizabilități, ce spune organizația despre impactul său social, cum comunică despre misiunea pentru care a fost înființată.

Și asta pentru că unitatea protejată este o entitate care a fost creată cu scopul de a sprijini angajarea si integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii.

Cum asiguri conformitatea legală în achizițiile de la unități protejate

Exemple care să clarifice ce înseamnă produs sau serviciu care poate fi decontat din taxa pe dizabilitate

Daca o unitate protejata are autorizat codul CAEN pentru organizari de evenimente, care implica plati catre terti (ex. cazare, bilete de avion, chirie sala, catering s.a.), unitatea protejata va emite o factura deductibila doar pe partea de servicii proprii (servicii de rezervare locatii, asigurare logistica organizare la fata locului, transmitere invitatii, centralizare confirmari s.a.), iar pentru servicii care necesita plati catre terti (locatii de cazare, companii de avion, restaurant s.a.) se va emite o factura separata, nedeductibila pe Legea 448/2006.

Daca o unitate protejata are autorizat codul CAEN pentru servicii de marketing si publicitate, doar activitatile de realizare concept campanie, grafica, video s.a. sunt deductibile, iar platile catre Google, Facebook, TV, terti, etc., nu sunt deductibile.

Daca o unitate protejata ofera servicii de consultanta / training / juridice, din CV-ul persoanei cu dizabilitate trebuie sa reiasa competentele pentru furnizarea serviciului contractat.

Daca o unitate protejata oferta servicii de inchiriere si leasing de masini si echipamente de birou, aceste activitati reprezinta de fapt o intermediere mascata a acestor produse, sub acoperirea codului CAEN.

UPA cumpara tricouri, halate s.a., pe care le personalizeaza in propriul atelier. In acest caz, doar personalizarea poate fi facturata ca deductibila din taxa pe dizabilitate, nu si produsul care este de fapt o marfa si este inregistrat ca atare si in programul de contabilitate.

UPA cumpara hartie, capsatoare, bibliorafturi, bocanci, manusi de protectie si le impacheteaza pentru client. Doar serviciul de sortare si impachetare poate fi dedus din taxa pe dizabilitate, nu si produsele in sine care reprezinta de fapt o marfa care nu este realizata de catre persoanele cu dizabilitati.

Observatorul de integritate UPA

→ Câți angajați și ce cifră de afaceri au realizat unitățile protejate autorizate în 2023? Se respectă sau nu condițiile de autorizare?

Dacă aveți cunoștințe de practici incorecte în piață privind funcționarea unităților protejate, ne puteți sesiza la adresa de mail office@alaturidevoi.ro sau puteți face o plângere la ANPD, AJPIS și ANAF de pe raza județului în care funcționează unitatea protejată sau Direcția Generală de Antifraudă Fiscală.

TOP