Modul în care marile companiile definesc sustenabilitatea și impactul social este într-o continuă transformare. Provocările globale (încălzirea globală, pandemia) COVID-19) – le amenință capacitatea de a funcționa, de a crește și de a prospera. Toate aceste riscuri, împreună cu bătălia pentru atragerea talentelor și presiunea din partea consumatorilor privind adoptarea unor practici sustenabile, redefinesc modul în care companiile se raportează la responsabilitate socială.
Din ce în ce mai mult, liderii companiilor aleg să investească în impact pentru afacere, pentru lanțurile de aprovizionare și pentru comunitățile pe care le deservesc.
De ce marile companii inițiază parteneriate cu întreprinderi sociale?
Parteneriatele cu întreprinderile sociale: resursă pentru creșterea impactului pozitiv pe care îl au multinaționalele în comunitate
Pentru a găsi soluții la provocările legate de sustenabilitate, sectorul privat are nevoie de parteneriate, de colaborare intersectorială cu diverși actori cu expertiză, rețele și abordări pentru a crea soluții de impact.
Cercetarea realizată de Resonance și Catalyst 2030 evidențiază valoarea parteneriatelor dintre coroporații și întreprinderi sociale, în ceea ce privește atingerea obiectelor de sustenabilitate.
Cercetarea Catalysing Collaboration (iunie 2021) a explorat cum și de ce marile companii se asociază cu întreprinderile sociale pentru a crea oportunități pe piețele emergente și pentru a rezolva probleme sociale complexe. S-a descoperit că marile companii integrează colaborarea cu întreprinderile sociale în lanțurile valorice și nu numai. Prin aceste parteneriate, companiile gestionează riscuri legate de lanțul de aprovizionare, promovează noi produse și servicii competitive, dezvoltă piețe, testează noi modele de afaceri și inovații, investesc în soluții scalabile și durabile, în conformitate cu obiectivele lor de impact.
5 Companii care-și sporesc impactul pozitiv în comunitate prin colaborarea cu întreprinderile sociale
1. SAP
Trilioane de dolari sunt cheltuite în fiecare an pentru achiziții globale și tranzacții B2B în lanțurile globale de aprovizionare. Ce se întâmplă dacă o fracțiune din acești bani ar fi redirecționată către afaceri care conduc, de asemenea, la binele social? De peste un deceniu, gigantul global de software SAP a a abordat în mod strategic colaborarea cu sectorul întreprinderilor sociale.
În 2020, SAP a lansat 5 & 5 by ’25, o inițiativă care prevede ca până în 2025, 5% din bugetul de achiziții să fie rezervat întreprinderilor sociale și 5% să fie rezervat altor afaceri. Pe baza primelor proiecte pilot, SAP estimează că acest efort ar direcționa 60 de milioane USD pe an, la nivel global, către întreprinderile sociale și diverși furnizori până în 2025. Această inițiativă directionează banii pe care compania i-ar fi cheltuit oricum prin canalele clasice de achiziții către organizații care conduc la echitate economică, schimbări sociale pozitive și sustenabilitate a mediului. Această campanie deblochează fonduri semnificative pentru impact – dincolo de ceea ce ar putea fi posibil doar prin CSR.
2. Unilever
Unilever, prin inițiativa sa TRANSFORM oferă finanțare și sprijin de afaceri personalizat întreprinderilor sociale care oferă soluții de piață pentru provocările stringente de dezvoltare. TRANSFORM a sprijinit 56 de proiecte și întreprinderi din 13 țări, inclusiv. Un exemplu este Kasha, o platformă de e-commerce și conținut educațional care vinde și furnizează în mod confidențial produse de sănătate și îngrijire personală pentru femeile din Africa de Est. Domeniile de interes TRANSFORM au inclus Acces la apă, salubritate și igienă; Sănătate și bunăstare; Energie și Mediu; Mijloacele de trai rurale; COVID-19.
În 202o, Unilever a lansat programul Partner with Purpose, a cărui obiectiv este să implice furnizorii în rezolvarea problemelor sociale: inechitate socială; reducerea decalajelor salariale; măsurarea, reducerea și raportarea emisiilor climatice în lanțurile valorice comune. Unilever a anunțat, de asemenea, că va cheltui 2 miliarde de euro anual cu diverși furnizori din întreaga lume până în 2025.
3. Johnson & Johnson
În noiembrie 2019, compania a anunțat lansarea Johnson & Johnson Impact Ventures (J&J Impact Ventures), un instrument de investiții de impact găzduit în cadrul Fundației Johnson & Johnson. J&J Impact Ventures investește în „antreprenori cu misiune socială, ai căror inovații se adresează forței de muncă din domeniul sănătății și provocărilor de îngrijire a sănătății în comunități cu venituri mici și diverse”. J&J Impact Ventures lucrează, de asemenea, pentru a construi ecosistemul de antreprenoriat prin stimulente bazate pe rezultate și sprijin pentru acceleratoarele de afaceri cu impact, care activează în domeniul sănătății.
J&J Impact Ventures sprijină în prezent 47 de antreprenori de impact în domeniul sănătății, cu un accent deosebit pe comunitățile vulnerabile, cu acces redus la servicii, acoperind o serie de probleme – de la accesul la serviciile de urgență la rambursarea împrumutului pentru angajații din domeniul sănătății până la plasarea în muncă persoanelor care sunt în recuperare după depresie. De la investiția inițială, portofoliul J&J Impact Ventures a ajuns la peste 13.000 de lucrători din domeniul sănătății și 1,7 milioane de persoane cu soluții inovatoare de sănătate.
4. Microsoft
Prin programul global de antreprennoriat social – Global Social Entrepreneurship Program, realizat împreună cu MIT Solve, Microsoft dezvoltă parteneriate cu peste 100 de organizații globale de impact social, care dezvoltă proiecte în cadrul Obiectivelor de dezvoltare durabilă ale ONU. Programul oferă startup-urilor acces la tehnologie, formare, noi piețe și clienți și finanțare prin granturi. Prin Programul Global de Antreprenoriat Social, Microsoft caută în mod special inovatori sociali care au găsit noi modalități de a utiliza inteligența artificială pentru transfromare socială. Inovatorii selectați în program, cum ar fi Vector Center și UPEPO, a identificat aplicații practice ale platformei de cloud computing Azure, dezvoltată de Microsoft, care pot conduce la rezolvarea crizei apei și a schimbărilor climatice globale.
5. Medtronic
Pentru a-și avansa obiectivele de impact și inovare, compania de tehnologie medicală Medtronic a făcut pasul ambițios de a incuba și lansa un business social independent. Medtronic a lansat afacerea socială Medtronic LABS care are misiunea de a extinde accesul la asistența medicală pe piețele emergente, prin proiectarea, construirea și extinderea modelelor de furnizare a asistenței medicale bazate pe tehnologie în țările cu venituri mici și medii. Medtronic LABS a început ca o inițiativă în cadrul Medtronic înainte de a fi lansată ca o corporație independentă în beneficiul public (public benefit corporation în SUA) în 2020. Astăzi, Medtronic LABS a instruit mii de angajați din domeniul sănătății și a asigurat servicii pentru 30.000 de pacienți, cu accent pe modele de tratament mai eficiente pentru bolile necontagioase.
Antreprenorii sociali – noii parteneri ai companiilor pentru sustenabiliate și impact social
Companiile cu leadership vizionar, precum cele pe care le-am evidențiat aici, explorează noi modalități de a activa cooperarea, ca mijloc de de rezolva probleme sociale și de a promova obiective de impact greu de atins. O abordarea inovatoare a colaborării este implicarea unor parteneri atipici, cum ar fi întreprinderile sociale.
De ce pot fi atractive aceste parteneriate?
Întreprinderile sociale sunt în mod inerent inovatoare, își asumă riscuri și, atunci când sunt gestionate corect, modelele lor sunt construite pentru a fi durabile și pentru a putea fi scalate. Parteneriatele cu acestea asigură accesul la stakeholderi mai puțin accesibili, dar cu rol esențial în lanțul global de aprovizionare – lucrători în fabrici, producători locali, comunități.
Parteneriatele cu întreprinderile sociale, permit companiillor să acceseaze noi mecanisme, modele și inovații pentru a-și îndeplini obiectivele de sustenabilitate corporativă, pentru a atenua riscurile lanțului de aprovizionare și pentru a aduce beneficii în comunitățile pe care le deservesc.
Sursă articol: Resonance Global