Economia socială și solidară (ESS) câștigă teren în cadrul politicilor publice la nivel subnațional, național și internațional. Cu toate acestea, în ciuda interesului crescut, datele disponibile privind economia socială rămân limitate.
Colectarea de date privind sectorul ajută la o mai bună înțelegere a domeniului de aplicare și a contribuției acesteia la economia totală, ajutând în același timp factorii de decizie politică să elaboreze politici eficiente pentru promovarea acesteia, iar actorii din sectorul de economie socială să aibă acces la noi publicuri, piețe și finanțări.
OECD a elaborat fișe naționale pentru 34 de țări (inclusiv pentru România) pentru a oferi o imagine de ansamblu a economiei sociale și solidare la nivel național, colectând informații privind definițiile oficiale, numărul și dimensiunea entităților, modelele de ocupare a forței de muncă, sectoarele de activitate și contribuția economică, cadrele juridice și inițiativele cu impact social aferente.
Documentul OECD analizează punctele comune ale ecosistemelor ecomiei sociale din aceste țări pentru a prezenta informații și tendințe generale.
Sumar al Raportului OECD privind economia socială și solidară
Economia socială și solidară (ESS) include organizații precum asociații, cooperative, societăți mutuale, fundații și întreprinderi sociale axate pe obiective societale, solidaritate, prioritizarea oamenilor în detrimentul capitalului și guvernanță participativă.
Importanța colectării datelor
- Necesitatea statisticilor: Datele cantitative și calitative precise sunt esențiale pentru înțelegerea impactului economic, social și de mediu al ESS.
- Elaborarea politicilor: Datele ajută la proiectarea de politici eficiente, bazate pe dovezi.
- Recunoaștere și acces: Datele mai bune sporesc vizibilitatea entităților ESS și sprijină accesul lor la piețe și finanțare.
Starea actuală a statisticilor ESS
- Date limitate: Majoritatea țărilor nu dispun de statistici cuprinzătoare despre ESS.
- Eforturile OCDE: Date colectate din 34 de țări, inclusiv Brazilia, Canada, statele membre ale UE, India, Coreea, Mexic, Regatul Unit și SUA, au rezultat în elaborarea de la fișe de date specifice fiecărei țări.
Provocări în comparabilitatea datelor
- Definiții diverse: Variațiile în definițiile ESS între și în cadrul țărilor îngreunează comparabilitatea internațională a datelor.
- Metode de colectare a datelor: Sursele și metodele diferite adaugă complexitate în interpretarea datelor.
Constatări cheie despre entitățile ESS
- Tipuri de entități juridice: Asociațiile sunt cele mai numeroase, urmate de cooperative și fundații. Majoritatea entităților ESS sunt întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri).
- Ocuparea forței de muncă: ESS poate fi o sursă semnificativă de ocupare a forței de muncă, cu variații notabile între țări. Ponderea femeilor în ocuparea forței de muncă în ESS este, în general, mai mare decât în economia generală.
Statistici privind ocuparea forței de muncă
- Ponderea în ocuparea forței de muncă: Ponderea ocupării forței de muncă în ESS variază de la 1,0% în Bulgaria la 12,1% în Belgia. Ponderea femeilor în ocuparea forței de muncă în ESS este adesea peste 65%, comparativ cu aproximativ 50% în ocuparea totală.
- Ocuparea pe sectoare: Serviciile sociale domină ocuparea forței de muncă în ESS, urmate de sănătate, educație și activități culturale.
Contribuția economică
- Impactul asupra PIB: Contribuția ESS la PIB variază în funcție de țară, influențată de definițiile și scopul național, de exemplu, 1,6% în Mexic și 5,4% în Franța.
Limitări în colectarea datelor
- Forme legale: Datele bazate pe forme legale pot supraestima sau subestima numărul de entități ESS.
- Definiții operaționale: Lipsa unor definiții clare și a unei colectări sistematice a datelor poate duce la subreprezentare.
- Organizarea alternativă a muncii: Datele privind ocuparea forței de muncă s-ar putea să nu capteze pe deplin angajamentul, cum ar fi voluntariatul sau calitatea de membru în cooperative.
Recomandări pentru îmbunătățire
- Definiții internaționale: Dezvoltarea unei înțelegeri comune și a unei definiții statistice a ESS poate îmbunătăți comparabilitatea datelor și poate informa politici mai bune.
- Definiții legale: Definițiile standardizate pot sprijini colectarea consistentă a datelor și dezvoltarea de politici în toate țările.