„Modul de a face afaceri nu ar trebui să fie axat pe bani. Ar trebui să fie despre responsabilitate. Ar trebui să fie despre binele public și nu despre lăcomia personală”. – Anita Roddick, 2000 (Fondatoarea The Body Shop)
Conceptul de întreprindere socială nu este unul nou, datând încă din epoca victoriană cu antreprenorul social istoric Florence Nightingale (Poon, 2011). Întreprinderile sociale sunt acele întreprinderi care integrează misiunea socială cu scopul lucrativ (Poon, 2011).
Impactul întreprinderilor sociale
Social Enterprise UK descrie întreprinderile sociale drept „întreprinderi care schimbă lumea în bine”. Deși au scopul de a obține profit, „ceea ce fac cu profiturile lor îi deosebește de celelalte întreprinderi”, acestea reinvestind sau donând profiturile „pentru a crea o schimbare socială pozitivă”.
Conform Social Enterprise UK, numai în Marea Britanie există „peste 100.000 de întreprinderi sociale” care contribuie cu „60 miliarde de lire sterline la economie” și angajează 2 milioane de persoane.
Potrivit unui sondaj privind statutul întreprinderilor sociale, realizat în 2015 de către Villeneuve-Smith și Temple, „31% dintre întreprinderile sociale lucrează în 20% dintre cele mai defavorizate comunități din Marea Britanie” și 59% dintre acestea „angajează pe piața muncii cel puțin o persoană din grup vulnerabil”.
Până în prezent, contribuția adusă de Conscious Step însumează mai bine de „110 000 de copaci prin Trees For the Future, 216 000 de luni de apă curată prin water.org și 25 230 de mese prin Action Against Hunger”, (Long, 2019).
Exemple de afaceri sociale – branduri despre care nu știai că sunt de fapt afaceri sociale
Întreprinderile sociale cuprind toate tipurile de afaceri, de la start-up-uri locale la corporații multinaționale. Câteva exemple includ The Body Shop, Ben and Jerry’s, BrewGooder, Conscious Step și mai multe companii locale mai puțin cunoscute, precum Mums Kitchen CIC și Icycle.
The Body Shop a derulat campania „Enrich Not Exploit”, prin care s-a angajat la îndeplinirea a 14 obiective până în 2020, printre care se numără promovarea comerțului echitabil, reducerea amprentei de mediu, susținerea zonelor amenințate și îmbogățirea biodiversității.
Brewgooder donează 100% din profituri pentru proiecte de apă curată la nivel mondial, cu un impact asupra a 64748 de vieți, iar Mums Kitchen ajută femeile dezavantajate din zona locală Coventry să dobândească abilitățile necesare pentru găsi un loc de muncă.
Dar potențialul întreprinderilor sociale nu se limitează doar la țările occidentale.
În Jamaica, Deaf Can Coffee angajează tineri cu deficiențe de auz și îi ajută să poată prospera în societate, în timp ce în Indonezia întreprinderile sociale contribuie cu aproximativ „1,91% din PIB-ul Indoneziei (19,4 miliarde)” (British Council și UNESCAP, 2018).
Mai mult, există aproximativ 9.000 de întreprinderi sociale în Turcia (British Council, 2019), inclusiv Joon, o afacere care susține „meșteșugari din medii defavorizate – inclusiv refugiați” (Leal, 2019).
Întreprinderile sociale – cu ce probleme se confruntă și cum pot fi acestea rezolvate
Întreprinderile sociale revoluționează modul în care funcționează afacerile, oferind un impact pozitiv pentru comunitățile locale și internaționale. Cu toate acestea, mulți antreprenori sociali consideră că este greu să găsească un „echilibru între misiunea socială și viabilitatea comercială”, iar 71% dintre întreprinderile sociale se luptă să își dobândească independența financiară (Sheppard, 2018).
Acest lucru se datorează și faptului că investitorii sunt prudenți în ceea ce privește finanțarea întreprinderilor sociale, considerându-le întreprinderi cu un grad mare de risc, în comparație cu business-urile clasice.
Pentru ca întreprinderile sociale să poată performa din punct de vedere economic, este esențial să schimbăm modul în care ne raportăm la acestea. Acest lucru este posibil prin efectuarea mai multor cercetări amănunțite de către toate părțile interesate, dar și printr-o autoevaluare obiectivă a impactului pe care îl generează aceste proiecte antreprenoriale. Acest lucru nu numai că le permite antreprenorilor sociali să ia decizii de afaceri mai bune, ci le permite și investitorilor și părților interesate să privească întreprinderile sociale dintr-o perspectivă favorabilă atunci când li se arată dovezi empirice ale impactului pe care acestea îl creează (Midgley, 2014).
Consumatorii trebuie să se implice personal în relația cu brandurile, să se documenteze și să solicite transparență din partea acestora. Astfel, companiile sunt provocate să prezinte informații explicite despre impactul social generat, nu doar să se ascundă în spatele unor etichete precum „prietenos cu mediul” și „responsabil social”.
Antreprenorii din sectorul economiei sociale au nevoie de sprijinul comun atât al consumatorilor, cât și al investitorilor pentru a putea maximiza impactul pozitiv la nivel local, național și internațional.
Dacă mai multe întreprinderi ar lua în considerare modalități prin care pot da ceva înapoi comunității, nu doar susținere economică, ci și bunăstare socială și grijă față de mediu, am revoluționa cu adevărat felul în care viitoarele modele de business sunt percepute în comunitate.
Photo credits: Pixabay