Bunele practici sunt disponibile acum! Descoperă exemple de întreprinderi sociale de inserție din intreaga UE care contribuie la dezvoltarea abilităților digitale!
1. Stații de lucru și formare cu tehnologii asistive care utilizează realitatea augmentată – Smart Assistive LightGuide AR
Despre modelul de bună practică
Localizare: Belgia
Dată început: 2017
Beneficiari: 1. grupuri vulnerabile (persoane cu dizabilități de muncă;
persoane cu o limitare temporară sau structurală de muncă etc.);
2. asociații, companii, autorități publice și terți care angajează,
ghidează, instruiesc și sprijină aceste grupuri.
Finanțare: finanțare proprie Lichtwerk; subvenții guvernamentale
Date de contact
Lieven Bossuyt Lieven.Bossuyt@lichtwerk.io
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
Stații de lucru și formare cu tehnologii asistive care utilizează realitatea augmentată – implementate de societatea cooperativă belgiană Lichtwerk, care au la bază software-ul LightGuide AR. Acestea sunt destinate întreprinderilor sociale de inserție, companiilor din sfera producției, școlilor profesionale și centrelor de formare. Prin utilizarea unui program de orientare intuitiv și inteligent, soluția oferă „suport cognitiv” persoanelor cu dizabilități, lucrătorilor defavorizați și persoanelor aflate la distanță față de piața muncii, prin proiectarea instrucțiunilor digitale de lucru pe orice suprafață de lucru, oferind operatorilor îndrumări vizuale, feedback și confirmare. Potrivit pentru toate sectoarele și afacerile, fie ca mijloc de sprijin permanent sau ca instrument de formare, acest instrument îi ajută pe oameni să se simtă sprijiniți de tehnologie în timp ce urmăresc semnalele luminoase și îndrumările digitale.
Obiectivul practicii este de a contribui la o piață a muncii 100% incluzivă prin sprijinirea grupurilor vulnerabile în obținerea unui rol deplin în societate, atât în domeniul ocupării forței de muncă, cât și al învățării (pe tot parcursul vieții).
Din 2019, această practică a fost diseminată către mai multe alte întreprinderi sociale de inserție din Belgia, companii (de producție) și furnizori VET, precum și în alte țări.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Lichtwerk dezvoltă și implementează soluții LightGuide AR personalizate, în cooperare cu operatorii (lucrătorii cu nevoi de suport) și susținătorii acestora.
Practica este realizată utilizând abordarea „Gândește și proiectează – Construiește și implementează – Menține și îmbunătățește”, dezvoltată în jurul următoarelor trei faze:
1. „Gândește și proiectează”
În această fază preliminară, analiza comportamentală (lucrări de făcut / abilități și nevoi ale persoanelor care își desfășoară munca), rafinarea domeniului de aplicare, definirea domeniului final și calculul impactului sunt activitățile cheie. Scopul este de a oferi clientului o perspectivă transparentă cu privire la valoarea adăugată specifică a stațiilor de lucru și de formare Smart Assistive LightGuide AR, atât asupra oamenilor (de exemplu, impact pozitiv asupra bunăstării, autonomiei, nivelului de competență și dezvoltării competențelor), cât și la nivel de afaceri (de exemplu, impact pozitiv asupra calității produsului și asupra eficienței și productivității generale). În această fază, toată expertiza tuturor partenerilor și diferitelor grupuri de persoane implicate (lucrători defavorizați sau solicitanți de locuri de muncă / susținători și/sau terapeuți ocupaționali / facilitatori) este reunită pentru a defini, rafina și documenta nevoile, abordarea și rezultatele estimate.
2. „ Construiește și implementează”
În această etapă de implementare, stațiile de lucru și de formare Smart Assistive LightGuide AR sunt configurate, testate și instalate la sediul clientului. Susținătorii primesc o instruire extinsă despre cum să creeze și să îmbunătățească instrucțiunile de lucru digitale existente și noi.
3. „ Menține și îmbunătățește „
Odată ce stațiile de lucru și formare cu realitate augmentată sunt instalate, o mulțime de date sunt colectate și analizate. Aceste informații sunt utilizate în mod continuu pentru a îmbunătăți și sprijini lucrătorii, susținătorii și facilitatorii acestora, procesele și produsele.
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Tehnologia este utilizată pentru formare, recalificare (de exemplu, după o perioadă lungă de absență, boală, …) sau pentru sprijin permanent pentru persoanele care au nevoie de sprijin. Stațiile de formare sunt potrivite în special pentru sarcini industriale (asamblare) sau sarcini logistice.
ASPECTUL INOVATOR
Ascpectul innovator constă în abordarea “Digitalizează, Păstrează umanitate”, care urmărește să facă munca fezabilă și gestionabilă pentru fiecare angajat sau persoană în căutarea unui loc de muncă. Mai mult, software-ul utilizat colectează diferite date pentru a monitoriza progresul operatorului și a capta nevoile acestuia, făcând astfel tehnologia implementată adaptabilă fiecărui individ și fiecărei sarcini. Natura inovatoare a practicii este demonstrată și de faptul că implementarea LightGuide în Europa, care a început în sectorul economiei sociale (în cadrul unei întreprinderi sociale de inserție), este acum diseminată în economia clasică.
Soluția a fost, de asemenea, a obținut următoarele premii:
- Belfius Smart Care Awards 2017 ).
- Belgian Radical Innovators Award 2019 (https://www.radicalevernieuwers.be/ / https://www.groepmaatwerk.be/in-de-kijker/lichtwerk-wint-juryprijs-radicale-vernieuwers-2019).
- EASPD Innovation Awards 2021 (https://www.easpd.eu/fileadmin/user_upload/Publications/easpd-awards_FINAL.pdf).
IMPACT & SUSTENABILITATE
Impactul practicii a fost măsurat printr-o cercetare realizată de Universitatea din Leuven în 2018 și 2020, care a implicat peste 60 de persoane neitegrate de piața muncii. Cercetarea a investigat în mod specific impactul stațiilor de lucru inteligente de asistență cu realitate augmentată și al instrucțiunilor de lucru digitale asupra persoanelor cu dizabilități care sunt angajate într-o întreprindere socială de inserție. Rezultatele au arătat că această practică îmbunătățește semnificativ starea de bine a operatorului (mai puțin stres, mai multă autonomie) și crește calitatea și eficiența la locul de muncă. Operatorii fac mai puține erori și pot îndeplini sarcinile mai rapid (învață mai repede).
Pentru a garanta sustenabilitatea soluției, Lichtwerk se asigură că instrucțiunile de lucru digitale și stațiile de instruire oferite companiilor pot fi întotdeauna adaptate la sarcini noi și angajați noi. În plus, rămânând la curent cu noile tehnologii și schimbările pieței, Lichtwerk este capabilă să anticipeze nevoile viitoare și să își adapteze serviciile în consecință.
2. ABZ*Digi-Cafés
Despre modelul de bună practică
Localizare: Viena, Austria inferioară, Burgenland, Vorarlberg
Dată început: 4 August 2020
Beneficiari: angajații All ABZ*AUSTRIA + participanți la cursuri și femeile din serviciul de consiliere ABZ
Finanțare: propriile fonduri ale organizației
Date de contact
Mag.a Daniela Schallert
www.abzaustria.at
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
ABZ*AUSTRIA este o organizație non-profit de femei care s-a dedicat egalității de gen pe piața muncii din Austria încă de la înființarea sa în 1992. Practica ABZ* Digi-Cafés a fost dezvoltată pentru a răspunde modificărilor de pe piața muncii cauzate de pandemia Covid-19. În 2020, organizația a lansat o inițiativă intensă de formare în digitalizare pentru a se asigura că toți angajații pot folosi noile instrumente digitale pentru învățământ la distanță și consiliere la distanță care au fost puse la dispoziție. Cea mai importantă parte a instruirii a constat în ABZ*Digi-Cafés, în cadrul cărora angajații au putut avea acces la instruire specifică, simplă și gratuită și la schimburi între colegi cu privire la instrumente digitale. Ideea a fost să se asigure că niciun angajat care nu cunoștea încă instrumentul nu trebuie să învețe totul singur.
Peste 80 de angajați ABZ* au fost implicați activ în Digi-Cafés, iar toți cei 170 de angajați au acces la înregistrări. Peste 8.000 de participanți la cursuri și femei aflate consiliere au putut învăța de la formatorii și consilierii lor cum să folosească instrumentele digitale, pe care acum le pot folosi în viața lor profesională și privată.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Dorința de a discuta și de a învăța despre un instrument digital provine din practica de zi cu zi din cadrul cursurilor sau a serviciului de consultanță. Frecvența de utilizare a tuturor instrumentelor digitale este analizată în cadrul proiectelor individuale și apoi comunicată membrilor Digi-Team.
Pentru fiecare training, responsabilul ABZ*Digitalisation este responsabil de coordonarea subiectelor, a gazdei, a datelor, precum și de trimiterea invitației și a documentației către ABZ* Digi-Café. Angajații pot decide apoi dacă instrumentul digital prezentat îi interesează și dacă doresc să participe la formare. În timpul Digi-Café, care durează de obicei 30 – 60 de minute, sunt explicate instrumentele digitale și sunt executați primii pași. Toate informațiile și linkurile către instrumentul prezentat, precum și înregistrarea video a ABZ*Digi-Café sunt puse la dispoziția tuturor angajaților, astfel încât aceștia să poată avea acces la ele în orice moment. În plus, prin intermediul unui Digi-Café-Padlet, angajații ABZ* pot oricând să facă schimb de informații și să pună colegilor întrebări noi, la care răspund utilizatorii experimentați ai instrumentului digital respectiv. După training, angajații ABZ* folosesc noile instrumente digitale în cursurile ABZ* și în consiliere, îi instruiesc pe participanți în utilizarea acestor instrumente și extind posibilele utilizări prin aplicațiile lor. Dacă se găsesc alte posibilități de utilizare a unui instrument digital, angajații pot, la rândul lor, să comunice acest lucru colegilor prin ABZ*Padlet pentru Digi-Café.
Toți membrii personalului oferă feedback regulat cu privire la utilizarea instrumentelor digitale. Dacă într-un proiect este nevoie de o instruire mai aprofundată cu privire la un instrument specific, membrii echipei Digi pot oferi această instruire.
Din 2021, instruirile ABZ*Digi-Cafés au loc o dată la două luni.
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Angajații ABZ*Digi-Café sunt instruiți cu privire la modul de utilizare a instrumentelor digitale specifice. Exemple selectate de instrumente care au fost discutate până acum sunt: Trello, Edupad, Cryptpad, Scrumblr, Flinga, Mindmeister, Oncoo, Padlet, Easyfeedback, Loom și multe altele.
ASPECTUL INOVATOR
Aspectul inovator al intruirilor ABZ*Digi-Café constă în implicarea tuturor angajaților de sex feminin prin Zoom, care permite tuturor colegilor de sex feminin din toate statele federale să participe. Atmosfera relaxată din Digi-Café, care nu trebuie să respecte regulile unui program de curs, contribuie, de asemenea, la faptul că mulți angajați folosesc Digi-Café-urile pentru formare continuă. Punând înregistrarea la dispoziția tuturor colegilor, cei care au alte programări în momentul derulării Digi-Café pot accesa ulterior conținutul instruirii. Comentariile și sugestiile lor pot fi, la rândul lor, citite mai târziu prin intermediul Digi-Café-Padlet.
În plus, în calitate de organizație non-profit, ABZ*AUSTRIA are un buget redus sau inexistent pentru formare pe scară largă, iar forma aleasă de formare peer-to-peer este rentabilă.
IMPACT & SUSTENABILITATE
Capacitatea de a folosi instrumente digitale și de a transmite mai departe modul de utilizare a acestora a crescut. Rata de neutilizare a instrumentelor digitale este redusă. În plus, instrumentele digitale continuă să fie utilizate în formarea față în față pentru a aduce digitalizarea mai aproape de participanții la curs. De asemenea, se acordă o grijă constantă pentru a se asigura că noile cunoștințe dobândite sunt menținute de către tot personalul ABZ*.
Sustenabilitate Digi-Cafés este menținută prin utilizarea regulată a instrumentelor digitale. Membrii echipei Digi-Team analizează întotdeauna posibilele utilizări ale instrumentelor, continuă să colecteze feedback de la colegi și cercetează nevoile de instrumente digitale suplimentare în proiecte. Securizarea datelor și, prin urmare, păstrarea cunoștințelor experților joacă, de asemenea, un rol important în sustenabilitate. Cunoștințele ar trebui să fie rapid accesibile și ușor de înțeles pentru a fi utilizate cu ușurință de către fiecare coleg.
În plus, deoarece nu este necesară nici o deplasare pentru a participa la un Digi-Café, practica este sustenabilă și din perspectivă ecologică.
În cele din urmă, datorită costului scăzut al implementării programului de formare și a valorii adăugate ridicate pentru angajați, Digi-Cafés sunt și sustenabile din punct de vedere economic.
3. Shadowing online în Letonia
Despre practică
Localizare: Riga, Letonia
Dată început: Septembrie 2021
Beneficiari: Angajați noi – inclusiv din grupuri dezavantajate
Finanțare: resursele interne ale companiei
Date de contact inga@sonido.lv
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
Shadowing-ul online este o practică oferită de Sonido, un call-center ai cărui angajați cunosc o gamă largă de subiecte și industrii. Scopul acestei soluții este de a arăta specificul practicii de lucru în call-center noilor angajați. Acestora din urmă li se oferă mai întâi o înțelegere completă a teoriei call-center-ului și a practicii de telemuncă; ulterior, aceștia sunt pusi împreună cu angajații experimentați, astfel încât să poată urma practicile de lucru prin platforma ZOOM. Deoarece cea mai mare parte a instruirii se bazează pe platforma electronică, este mai ușor pentru noii angajați să înțeleagă procesul de lucru și să dobândească abilități de lucru prin observarea și altor angajați. Shadowing-ul online are rolul de pas intermediar pentru a evalua dacă angajatul se potrivește poziției. În cea mai mare parte, este o sesiune de o oră, care este, de asemenea, înregistrată pentru a fi urmărită ulterior.
Cinci persoane au fost susținute prin această practică până acum.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Când un nou angajat începe locul de muncă, sunt verificate calificările sale și sunt identificate nevoile. Pe baza acestei evaluări, Sonido dezvoltă calea de învățare a persoanei care trebuie instruită. După o explicație teoretică inițială, noul angajat este cuplat cu unul mai experimentat, care este ales în funcție de nivelul de competențele stagiarului. Cei doi lucrători se conectează apoi prin ZOOM și noul lucrător începe să-l urmărească pe celălalt în îndeplinirea sarcinii.
Progresul fiecărui participant este verificat odată ce noul lucrător începe să desfășoare activitățile de muncă pe cont propriu (cum a înțeles acțiunile necesare, cum ia deciziile etc.).
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Shadowing-ul online permite angajaților să dobândească toate abilitățile practice de care au nevoie pentru a-și îndeplini munca.
ASPECTUL INOVATOR
Inovația acestei soluții constă în observarea acțiunilor altor angajați prin intermediul platformei ZOOM.
IMPACT & SUSTENABILITATE
Angajații sunt mai echipați cu abilități practice prin observarea și urmărirea acțiunilor altor angajați.
Practica este sustenabilă deoarece nu necesită costuri suplimentare pentru companiile care beneficiază de ea.
4. Program pilot de ucenicie la ROETZ BIKES
Despre practică
Localizare: Amsterdam, Olanda
Dată început: 2018
Beneficiari: People with a distance to the labour market (e.g. persons with intellectual and/or learning disabilities; NEETs; people who have been unemployed for a long time; refugees/ asylum seekers)
Finanțare: Perspectief op Werk (Job Perspectives)
Date de contact
www.roetz-bikes.com/nl_NL/ourstory
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
Programul pilot de ucenicie este o colaborare între învățământul profesional secundar (MBO), companii, municipalitatea din Amsterdam, ateliere protejate și UWV (Agenția Olandeză de Asigurare a Angajaților). Scopul este de a oferi lucrătorilor defavorizați oportunitatea de a învăța abilități profesionale la locul de muncă. Oamenilor li se oferă o modalitate foarte accesibilă de a obține o calificare de bază în sectoare din domeniul tehnologiei, ospitalității, grădinărit/amenajare a teritoriului și asistență medicală. Abilitățile sunt recunoscute de învățământul profesional secundar și sunt recompensate cu un certificat.
Una dintre companiile care oferă aceste tipuri de ucenicie este Roetz Bikes. Roetz Bikes este o întreprindere socială care se concentrează pe participare și pe economia circulară. Pentru a realiza acest lucru, compania reutilizează și reciclează bicicletele vechi prin angajarea și formarea lucrătorilor defavorizați. La fabrica de biciclete oamenii învață și lucrează într-un mediu sigur. Obiectivul programului pilot de învățare practică este de a crea oportunități și valoare salarială pentru lucrătorii defavorizați, cu scopul de a le oferi un post (plătit) în serviciul de reparare a bicicletelor și nu numai.
În 2020, 79 de persoane au parcurs un program de învățare la Roetz Bikes.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Practica este oferită sub forma unui contract de ucenicie. Nevoile fiecărui angajat sunt evaluate în cadrul unui plan de dezvoltare personală pe baza căruia este adaptată pregătirea la locul de muncă. Progresul este monitorizat de formator, iar supravegherea zilnică este realizată de managerul atelierului. De obicei, o programul de ucenicie la Roetz Fair Factory are o durată de șase luni, 32 de ore pe săptămână. Acesta poate fi ajustat în funcție de nevoile fiecărui participant. După perioada de ucenicie, persoana instruită poate începe să lucreze la un potențial angajator (de obicei o firmă de biciclete), unde are o perioadă de probă de 2 luni. În această perioadă, se evaluează dacă o astfel de muncă poate duce la angajare pe termen lung.
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Participanții sunt instruiți pentru a deveni mecanici de biciclete cu experiență. Sunt dezvoltate atât abilitățile soft, cât și cele tehnice.
ASPECTUL INOVATOR
Programul pilot poate fi considerat inovator datorită eforturilor depuse de către toate părțile interesate. Practica a îmbunătățit capacitatea de angajare (asistată) a persoanelor greu angajabile, oferindu-le oportunitatea de a obține un certificat de competențe practice. Acest program remediază un decalaj în sistemul educațional olandez și poate ajunge la un grup țintă care altfel ar fi fost lăsat în afara sistemului educațional. Datorită concentrării pe nevoile individuale, oferă o metodă de învățare accesibilă pentru un grup mare și divers de oameni.
IMPACT & SUSTENABILITATE
Persoanele greu angajabile și din grupuri vulnerabile care participă la formare pot câștiga încrederea și experiența pentru a participa activ la forța de muncă. Conform unei cercetări anuale de impact realizată de Roetz, angajații sunt foarte mulțumiți de formare și simt că sunt mai încrezători și din ce în ce mai capabili să lucreze independent. Datorită practicii, cunoștințele lor tehnice și productivitatea au crescut, de asemenea.
Pentru a-și garanta sustenabilitatea în următorii ani, programul pilot se bazează pe finanțare oferită de Perspectief op Werk. Municipalitatea și Agenția Olandeză de Asigurare a Angajaților (UWV) sunt parteneri cheie în asigurarea finanțării managementului proiectului și a aspectului educațional al practicii. În plus, toate părțile interesate sunt de acord cu faptul că costurile cu suportul la locul de muncă nu ar trebui să devină responsabilitatea exclusivă a angajatorilor, deoarece acest lucru ar putea pune în pericol dorința angajatorilor de a participa. Prin urmare, la nivel național, aceștia lucrează la subvenționare pentru a cupla aceste programe la finanțările existente pentru școlile profesionale.
5. Digi+
Despre practică
Localizare: St. Pölten, Austria
Dată început: Iunie 2020
Beneficiari: angajații vulnerabili și persoanele de suport
Finanțare: Arbeiterkammer (proiectul Arbeit 4.0)
Date de contact
Juergen Binder
digiplus@arbeitplus.at
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
Digi+ constă în traininguri directe în domeniul digitalizării care vizează lucrătorii defavorizați și persoanele de suport pentru aceștia. Inițiat de Arbeit plus niederösterreich și Institutul ilse arlt al Universității de Științe Aplicate St. Pölten pentru a accelera procesul de digitalizare în companiile sociale și de integrarea în muncă, obiectivul principal al acestei practici este de a asigura o mai bună incluziune a oamenilor în procesul de transformare digitală.
Beneficiarii sunt instruiți pe două subiecte principale:
- elementele de bază ale computerelor și smartphone-urilor (ce sunt acestea, cum să le opereze și ce se poate realiza folosindu-le);
- Internetul și modul de utilizare în siguranță pentru a obține avantaje personale.
Până acum, 54 de persoane de suport și 95 de lucrători defavorizați au beneficiat de această practică.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Digi+ este implementat folosind următoarea abordare:
- Nevoile fiecărui participant sunt evaluate de Universitatea de Științe Aplicate St. Pölten.
- Pe baza evaluării efectuate se aplică un proces de adaptare, fie prin intermediul trainerului îm timpul training-ului propriu-zis, fie printr-un site care determină nivelul de calificare digitală.
- Instruirile sunt oferite la locul de muncă. Pe de o parte, conținutul este livrat direct lucrătorilor defavorizați; pe de altă parte, persoanele de suport sunt instruite despre cum să îi instruiască. De asemenea, este în curs de dezvoltare un site web pentru a sprijini procesul de învățare.
- Progresul fiecărui participant este evaluat prin teste personale în cadrul trainingurilor și teste de pe site.
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Abilități digitale. În special, la sfârșitul cursului, cursanții sunt capabili să folosească dispozitivele și internetul pentru:
(1) a comunica;
(2) a căuta locuri de muncă;
(3) a realiza sarcini administrative de acasă;
(4) a se distra într-un mod sigur.
ASPECTUL INOVATOR
Inovația Digi+ constă în contactul personal dintre trainer și lucrător, combinat cu utilizarea website-ului pentru sprijin.
IMPACT & SUSTENABILITATE
Datorită acestei practici, beneficiarii pot fi mai ușor integrați pe piața muncii. Lucrătorii defavorizați învață cum să-și gestioneze și să-și folosească adresele de e-mail și cum să găsească și să utilizeze instrumente care îi pot sprijini în găsirea unui loc de muncă adecvat.
Sustenabilitatea practicii este garantată de formarea formatorilor, care pot sprijini și educa noi lucrători dezavantajați în viitor. În plus, site-ul web poate fi accesat și utilizat de toată lumea. Acest lucru va permite, de asemenea, replicarea practicii în alte contexte.
6. Pachetul educațional Zero-Coercion
Despre practică
Unde: Ljubljana, Slovenia
Data începerii: 2021
Stare: activ
Beneficiari: utilizatori de servicii, membrii ai familiei, profesionisti in domeniul sănătații mintale
profesionisti
Finanțat de: fonduri proprii
Contact
Gregor Cotic
gregor.cotic@sent.si
Prezentare generală asupra practicilor
Pachetul educational Zero-Coercion este un instrument complex care vizează sprijinirea utilizatorilor serviciului, a familiilor acestora și a profesioniștilor din domeniul sănătății mintale în depășirea crizelor mentale într-un mediu domestic. Practica are un aspect digital semnificativ, deoarece se bazează pe diverse aplicații, site-uri web, software pentru apeluri video, precum și pe o platformă dedicată care urmează să fie implementată. 30 de persoane au fost sprijinite prin această practică.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Practica este oferită atât față în față, cât și online și a fost atent concepută pentru a fi cât mai accesibilă pentru toate nivelurile. Are exerciții specifice, abilități, lucrări de teorie, prezentări și alte documente adaptate la diferite niveluri de înțelegere. Progresul fiecărui participant este evaluat individual, prin discuții de grup și un chestionar.
TIPUL DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Abilități IT, abilități de adaptare.
ASPECTUL INOVATOR
Zero-Coercion este adaptabil și poate fi administrat față în față, precum și online. Practica are un aspect pregnant digital care permite învățarea la distanță. După ce a fost dezvoltat de pedagogi, a reiesit ca este mai accesibil și mai valoros ca instrument de predare. Mai mult, a fost conceput în comun în șapte țări, rezultând un model aplicabil pe scară largă.
IMPACT ȘI DURABILITATE
Zero-Coercion învață abilități de adaptare și abilități IT, îmbunătățind astfel sănătatea personală a grupurilor țintă. Este un program pe termen lung, conceput pentru a fi utilizabil imediat, fără adaptare.
Durabilitatea practicii este garantată prin cultivarea unor grupuri de egali care folosesc practica ca model, perpetuând astfel setul de abilități fără a fi nevoie de finanțare suplimentară.
7. UTILDECO
Despre practică
Unde: sat Uricani, judetul Iași, comuna Miroslava, România
Data începerii: 2008
Stare: activ
Beneficiari:
1. persoane cu handicap
2. companii cu peste 50 de salariați care, conform legislației în vigoare, trebuie să angajeze persoane cu dizabilități într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de salariați
Finanțat prin: acorduri semnate cu companii din toată România
Contact comenzi@utildeco.ro
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
UTILDECO este o unitate protejată autorizată și întreprindere socială de integrare în muncă înființată de Fundația Alături de Voi (ADV) România în 2002. Practica a fost dezvoltată ca o modalitate de a crea și menține locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități și din alte grupuri cu risc, în special tineri. persoane care au părăsit sistemul de protecţie a copilului.
UTILDECO a fost recunoscut de Comisia Europeană drept cea mai bună practică și a câștigat, de asemenea, premiul EY Social Entrepreneur of the Year în 2016.
Până în prezent, peste 1.000 de persoane din grupurile expuse riscului, inclusiv persoane cu dizabilități, au beneficiat de consiliere în munca și de dezvoltarea a noi competențe profesionale.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
UTILDECO oferă diferite tipuri de servicii în funcție de grupul țintă care beneficiază de practica.
1. Servicii adresate persoanelor cu dizabilități
UTILDECO sprijină persoanele cu dizabilități din județul Iași printr-un pachet integrat și gratuit de servicii sociale și de angajare, toate într-un singur loc, conform principiului „ghișeului unic”. Pachetul include:
• Stagiu în cadrul Întreprinderii Sociale de Integrare în Muncă UTILDECO, deținută de ADV România, în cadrul căruia oamenii pot dobândi abilități de bază în domenii precum legătorie manuală, arhivare, croitorie, tipărire;
• Consolidarea capacității profesionale recunoscută pe piața muncii în domeniul legării și arhivării manuale a cărților.
Oferta este personalizată în funcție de nevoile și profilul clienților, care sunt evaluate prin: un sistem de consiliere si orientare profesională; un serviciu de coaching pentru locuri de muncă; utilizarea bateriei de testare CASPER (un instrument complex de evaluare a persoanelor cu dizabilități care permite crearea unui „profil ocupațional” și identificarea celui mai potrivit loc de muncă); testarea cu bateria CAS++ (un software pentru testarea psihologică).
Progresul participanților este evaluat luând în considerare: gradul de satisfacție al clientului față de produsele/serviciile pe care le-au procurat; adaptabilitatea la nevoile beneficiarului final; numărul de locuri de muncă disponibile pentru angajarea persoanelor cu dizabilități; perioada de menținere a angajaților în cadrul companiei, în principal a persoanelor cu dizabilități.
2. Servicii pentru companii
UTILDECO oferă firmelor din judetul Iași un pachet specializat de servicii și posibilitatea de a procura bunuri și servicii in baza Legii 193/2020, care modifică și completeaza Legea 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități. Printre serviciile oferite se găsesc:
• Echipamente de protecție la locul de muncă
• Arhivarea și stocarea documentelor
• Ambalaje biodegradabile
• Servicii de imprimare digitală
• Decoratiuni interioare/exterioare din polistiren
• Organizarea de evenimente
• Recrutarea persoanelor cu dizabilități
• Diverse tematici din domeniul siguranței și sănătății la locul de muncă
Managerii UTILDECO mențin contactul permanent cu clienții pentru a se asigura că beneficiarul final este mulțumit de bunurile și serviciile oferite.
3. Servicii online accesibile la nivel național
Prin site-ul www.utildeco.ro, UTILDECO oferă la nivel național posibilitatea de a comanda și procura diferite produse și servicii din lista celor disponibile.
TIPURI DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Participanții care beneficiază de practică sunt capabili să-și descopere și să-și dezvolte abilitățile native și profesionale care îi pot sprijini în găsirea unui loc de muncă pe piața muncii. În special, oamenii primesc instruire și își dezvoltă abilități în domeniul arhivării (inclusiv al digitalizării documentelor arhivate) sau al legării manuale, croitoriei și tipăririi digitale.
ASPECTUL INOVATOR
UTILDECO este singurul serviciu de acest tip din România care oferă un pachet integrat de servicii adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități.
Pachetul de inserție profesională folosește două instrumente inovatoare:
a) un serviciu de intermediere a locurilor de muncă;
b) un serviciu de suport în cadrul locului de muncă – ajută oamenii să-și mențină locul de muncă și să evite eșecul la angajare.
IMPACT ȘI DURABILITATE
Datorită serviciilor de intermediere a muncii și suport, UTILDECO a sprijinit oamenii – în special pe cei care nu și-au terminat studiile, nu au calificări și nu au lucrat niciodată – în dezvoltarea abilităților importante și găsirea și menținerea unui loc de muncă în întreprinderile sociale sau pe piața muncii .
Sustenabilitatea UTILDECO este garantată de capacitatea sa de a reinventa, adapta și ajusta modul de lucru la cerințele clienților.
8. The Kennisalliantie inclusie en Technologie (Alianța Cunoașterii, Incluziunii și Tehnologiei): KIT)
Despre practică
Unde: Amsterdam, Țările de Jos
Data începerii: 2017
Stare: activ
Beneficiari: persoane cu dizabilități mintale, fizice sau psihice
Finanțat de: Proiectele pilot sunt finanțate de diferite părți interesate, în funcție de locație
Contact
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
KIT este o platformă în domeniul tehnologiei incluzive care a fost fondată în 2017. Este un parteneriat între TNO (Organizația olandeză pentru cercetare științifică aplicată), Cedris (asociația națională pentru o piață a muncii incluzivă și ateliere protejate) și SBCM (la centru de cunoștințe și fonduri pentru angajarea socială). Obiectivul ACIT este de a ajuta cât mai multe persoane cu dizabilități mintale, fizice sau psihologice să își găsească și să păstreze un loc de muncă adecvat și durabil prin utilizarea tehnologiei în cel mai larg sens al cuvântului.
Pentru a testa tehnologia incluzivă la locul de muncă, au fost dezvoltate până acum mai multe proiecte pilot, cu aproximativ 20 de participanți la fiecare dintre ele. Desigur, grupul de persoane care pot beneficia de pe urma inovației testate în cadrul pilotului poate fi mai mare.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
KIT conectează părțile interesate și servește ca un catalizator pentru inițierea, supravegherea evaluarea cercetărilor și experimentelor și împartășește aceste cunoștințe cu alte industrii. Câteva exemple ale unora dintre proiectele pilot care au fost efectuate până acum:
- Coboți la UW Utrecht: în acest pilot, ACIT a investigat dacă producția de panouri solare la atelierul protejat UW Utrecht ar putea fi mai puțin intensivă în muncă prin utilizarea tehnologiei. În acest caz, s-a examinat dacă un robot colaborativ (cobot) ar putea prelua sarcini repetitive, deoarece acest lucru pune adesea o mare presiune asupra lucrătorilor.
- Proiector inteligent la Amfors: în cadrul proiectului pilot de la Amfors, Operator Support System (OSS) a fost implementat pentru a ajuta pas cu pas angajații cu dizabilități cognitive de pe linia de asamblare. Sistemul proiectează instrucțiunile de lucru la locul de muncă prin intermediul unui proiector inteligent. Drept urmare, lucrătorii știu exact ce trebuie să facă și în ce ordine.
- Operator Support System la Senzer: în cadrul proiectului pilot OSS, a fost testată o tehnologie care sprijină angajații în îndeplinirea sarcinilor de asamblare. Instrucțiunile de lucru au fost proiectate la locul de muncă în ordinea și la momentul potrivit. Adaptat muncii și nevoilor lucrătorului, OSS poate oferi suport în cazul acțiunilor incorecte și este echipat cu un modul pick-to-light (un sistem care ajută la alegerea cu precizie a articolelor).
- Proiector inteligent la Inclusief Groep: în acest proiect pilot, este testat un proiector inteligent. Angajații sunt sprijiniți activ de un sistem inteligent de proiecție în toate etapele de producție. Proiectorul indică cu săgeți și/sau imagini ce acțiuni trebuie să întreprindă lucrătorii și ce instrumente sau materiale sunt necesare. Cu ajutorul dispozitivului de proiectare, un lucrător poate bifa succesiv mai multe etape simultan. Proiectorul este de asemenea, programat pentru a verifica calitatea și cantitatea produselor.
În proiectele pilot individuale, nevoile fiecărui lucrător sunt evaluate astfel încât tehnologia să poată fi adaptată pe baza acestei evaluări.
TIPUL DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Lucrătorii care beneficiază de această practică sunt capabili să-și dezvolte competențe în domeniul tehnologic care îi ajută să găsească oportunități de angajare din ce în ce mai potrivite.
ASPECTUL INOVATOR
Proiectul pilot de la KIT poate fi considerat deosebit de inovator deoarece susține dezvoltarea competențelor prin digitalizare și tehnologie.
IMPACT ȘI DURABILITATE
Practica are un impact direct asupra capacității de angajare a lucrătorilor cu nevoi de sprijin, sporindu-le încrederea și independența la locul de muncă. Diferite proiecte pilot au avut rezultate diferite în ceea ce privește dezvoltarea competențelor. De exemplu, proiectul pilot de la Amfors a arătat că angajații care folosesc OSS pot gestiona sarcini din ce în ce mai complexe cu mai puțină îndrumare umană decât angajații care nu folosesc OSS. La UW Utrecht, proiectul pilot a dezvăluit că participanții s-au implicat mai mult la locul de muncă și au început să se gândească la moduri în care acesta ar putea fi îmbunătățit.
Pentru a garanta sustenabilitatea practicii, guvernul actual și UWV desfășoară un program prin care companiile pot aplica pentru subvenții pentru îmbunătățiri inovatoare.
9. Digital Workplace
Despre practica
Unde: Spania
Data începerii: noiembrie 2019
Stare: activ
Beneficiari: ILUNION Social Business Group și angajații Fundației ONCE
Finanțat de: fondurile proprii ale ILUNION Social Business Group
Contact
Oscar da Pena
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
Digital WorkPlace este un proiect de transformare digitală și culturală care decurge din angajamentul organizației față de evoluția tehnologică, digitalizarea și transformarea cu o abordare centrată pe individ. Inițiativa se bazează pe trei piloni principali – productivitatea individual, cea colectivă și metodologia Agile – și are patru obiective principale: creșterea eficienței personale și a productivității; promovarea muncii în echipă prin platforme colaborative; flexibilizarea accesului la informaţie; digitalizarea și automatizarea datelor, asigurând concomitant accesibilitatea.
Angajații au la dispoziție un portal web intuitiv care oferă toate materialele audio-vizuale de referință, precum și înregistrările sesiunilor de formare online. Pentru a favoriza implementarea inițiativei, Digital WorkPlace a introdus metoda „Campionii”, ambasadori digitali cu misiunea de a ghida lucrătorii în procesul de transformare digitală. Proiectul a încurajat, de asemenea, dezvoltarea abilităților digitale cu instrumentele Microsoft 365 prin training online.
Până acum, au fost susținute peste 15 webinarii, cu 10.000 de participanți/vizionări.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Practica ia forma unor evenimente, seminarii web și ateliere de lucru oferite lucrătorilor prin Microsoft Teams, un portal web pe SharePoint și o comunitate de utilizatori pe Yammer.
Conținuturile sunt modelate ținând cont de nevoile tuturor participanților, precum și de informațiile adunate prin „Campioni”, sondaje și formulare.
Accesibilitatea și capacitatea de utilizare a conținuturilor și instrumentelor sunt aspecte cheie care sunt luate în considerare în proiectarea cursurilor.
Progresul participanților este evaluat printr-o urmărire a evoluției implementării proiectului prin analiza lunară a indicatorilor de performanță și compararea cu evaluarea inițială.
TIPUL DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Participanții dobândesc abilități digitale și cunoștințe despre noile procese de digitalizare care pot ajuta la îmbunătățirea productivității lucrătorilor.
ASPECTUL INOVATOR
Digital Workplace este o practică inovatoare deoarece se bazează pe un model de formare online, completat de un portal web, care încurajează și permite tuturor lucrătorilor să participe într-un mod flexibil (învățare simultană sau succesivă). Pe Yammer a fost creat un spațiu de colaborare pentru participanți pentru a împărtăși rezultate și știri, precum și pentru a pune diferite întrebări. Proiectul a permis implementarea completă a tehnologiei Microsoft și în consecință, digitalizarea unor procese multiple.
IMPACT ȘI DURABILITATE
Deși proiectul a fost lansat în noiembrie 2019, evaluarea inițială și colectarea cerințelor se desfășurau atunci când a izbucnit pandemia de Covid-19. Pandemia a impulsionat digitalizarea și a făcut acest proiect mai relevant și mai necesar, în special pentru toți acei lucrători în activități neesențiale care lucrau de acasă. Sesiunile de formare au început în aprilie 2020 și de atunci indicatorii s-au îmbunătățit: in ansamblu, sesiunile online au obținut peste 10.000 de participanți/vizionări pe portalul web; peste 12 milioane de documente au fost transferate pe OneDrive de pe unități din rețea; aproape 6.000 de site-uri au fost create pe SharePoint; a fost consolidată utilizarea Microsoft Teams ca instrument de colaborare și comunicare.
Durabilitatea practicii este garantată de metoda Campionilor. În calitate de membri ai personalului, ei sunt o referință mai apropiată pentru lucrători. De asemenea, ei sunt responsabili de promovarea, urmărirea proiectului și a rezultatelor acestuia în companiile lor, precum și de identificarea nevoilor, problemelor și preocupărilor.
10. ENTELIS+ Digital Accessibility
Despre practica
Unde: Grecia
Data începerii: iulie 2021
Stare: activ
Beneficiari: Persoane cu dizabilități intelectuale, persoane de vârsta a treia, precum și profesioniști și furnizori de servicii
Finanțat de: ERASMUS +
Contact
research.development@eeamargarita.gr
PREZENTARE GENERALĂ A PRACTICII
ENTELIS+ este un proiect co-fondat de Comisia Europeană în cadrul Erasmus+ Key Action 3 „Sprijin pentru dezvoltarea politicilor și cooperare”, iar consorțiul său este format din 10 parteneri europeni cu experiență, abilități și cunoștințe complementare. Datorită acestui proiect, persoanele cu dizabilități intelectuale sunt instruite în accesibilitate și accesibilitate digitală printr-o adaptare ușor de înțeles a unui manual de instruire dezvoltat de partenerii ENTELIS+. Participanții învață despre accesibilitate și de ce este util pentru toți oamenii – indiferent de vârstă, dizabilitate, sex sau alte motive – să primească servicii accesibile. În plus, beneficiarii sunt instruiți pentru a modifica resursele existente într-o formă accesibilă. Această practică le îmbunătățește abilitățile digitale, antrenându-le să fie mai incluzive, pentru a promova accesibilitatea și a ajuta mai mulți oameni. Beneficiarii sunt instruiți în utilizarea unei foi de parcurs care îi va ajuta să atingă scopul final, adică să aibă acces la informații și locuri iar astfel, să participe în mod egal în societate.
ABORDAREA METODOLOGICĂ
Înainte de formare, este organizat un focus grup despre accesibilitate pentru a evalua nevoile participanților și a adapta cursul în consecință (de exemplu, versiunea ușor de înțeles a prezentărilor PowerPoint, fără voce, în limba greacă, text alternativ în imagini, jocuri digitale, simulări). După instruire, se organizează un chestionar și un interviu cu participanții și formatorul principal pentru a le evalua cunoștințele și abilitățile relevante pentru accesibilitatea digitală.
Acest plan este bazat pe manualul ENTELIS+ care oferă cunoștințele teoretice și sfaturile necesare pentru implementarea sa practică. În colaborare cu cursanții, trainerul coproduce instrumentele de formare care vor face informațiile accesibile acestora.
Evaluarea progresului beneficiarilor se realizează prin practică, exerciții și crearea de resurse accesibile. Formatorii completează, de asemenea, un jurnal al formatorului pentru a urmări progresul, dificultățile și punctele forte ale cursanților pe care îi susțin, în consecință, îmbunătățind accesibilitatea resurselor și concentrându-se pe obiectivele educaționale care necesită mai multă practică.
TIPUL DE ABILITĂȚI DEZVOLTATE
Activitățile de formare ENTELIS+ s-au concentrat pe dezvoltarea abilităților digitale ale persoanelor cu dizabilități și ale persoanelor în vârstă, pentru a le pregăti să participe la societatea digitală. În același timp, ENTELIS+ a instruit actori cheie importanți care se ocupă de proiectarea și implementarea cadrelor facilitatoare (autorități publice și furnizori de servicii).
ASPECTUL INOVATOR
Partenerii acestui consorțiu ENTELIS+ au o experiență bogată în accesibilitatea digitală și competențele digitale și au inovat în cadrul sectorului dizabilităților și tehnologiei de mulți ani. Această expertiză se concretizează în metodele și practicile inovatoare care promovează educația incluzivă, precum și în capacitatea de a promova abilitățile și competențele digitale ale grupurilor excluse digital.
În mod special, ENTELIS+ a reușit:
- Creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța accesibilității ca factor facilitator pentru învățarea și predarea incluzivă prin mai multe cursuri și evenimente în Austria, Belgia, Cipru, Grecia, Irlanda, Italia și Suedia.
- A dezvoltat abilitățile digitale ale persoanelor cu dizabilități și ale persoanelor în vârstă pentru a participa la societatea digitală din țările menționate mai sus. Peste 90 de persoane au participat la evenimentele de formare ENTELIS+.
- Dezvoltarea capacității actorilor-cheie responsabili cu proiectarea și implementarea cadrelor de facilitare (autorități publice și furnizori de servicii).
IMPACT ȘI DURABILITATE
ENTELIS+ a generat un impact prin creșterea gradului de conștientizare cu privire la importanța accesibilității ca factor favorizant pentru învățarea și predarea incluzivă prin mai multe cursuri și evenimente în 7 țări (Grecia, Austria, Irlanda, Italia, Cipru, Suedia și Belgia). În cadrul trainingurilor oferite de proiect, participanții și-au consolidat abilitățile în ceea ce privește accesibilitatea, au aflat mai multe despre drepturile lor – în special despre dreptul lor la accesibilitate și modul în care acesta este protejat de politicile UE și de legile naționale – și au descoperit resursele existente pentru a face diferite servicii digitale mai accesibile.
Durabilitatea proiectului este asigurată prin legăturile și cooperările stabilite cu alte organizații și profesioniști care susțin ideea de a împuternici persoanele cu dizabilități și adulții în vârstă prin abilități digitale de accesibilitate ca modalitate de a depăși decalajul digital și de a deschide o gamă largă de acțiuni sociale, dezvoltarea carierei și oportunități pe piața muncii pentru aceste grupuri de utilizatori expuse riscului de excludere. Materialele ENTELIS+ vor fi, de asemenea, puse la dispoziția celor interesați pentru a garanta pregătirea continuă a utilizatorilor serviciilor și a familiilor acestora cu privire la accesibilitatea digitală.