fbpx
Contactați-ne: +40 232-275.568 | Achiziții
  • RomânăRomână
    • English English
  • UtilDeco
  • JobDirect
  • Wise.travel
  • Clubul Tinerilor
  • Academia ADV
  • Acceleratorul
  • AFIN

Fundatia "Alaturi de Voi" Romania

  • DESPRE NOI
    • Povestea ADV România
    • Premii ADV România
    • Rapoarte anuale
    • Consililul director
    • Echipa de management
    • Fuziune ADV & FPDL
    • Afilieri
    • Publicații ADV România
  • NOUTĂȚI
    • Pagina de știri
    • Știri despre economia socială
  • PROIECTE
  • RESURSE
    • Observator economie socială
    • Legislație economie socială
    • Publicații
    • Achiziții publice sociale
    • Unități protejate etice și responsabile
  • ECONOMIE SOCIALĂ

Achizițiile autorităților publice de la întreprinderi sociale sunt achiziții publice responsabile social și un instrument eficient pentru atingerea obiectivelor de politici sociale

by ADV Romania / luni, 26 iunie 2023 / Published in Comunicate, Economie Socială, Stiri

În fiecare an, peste 250 000 de autorități publice din UE cheltuiesc aproximativ 14% din PIB (aproximativ 2 000 de miliarde de euro pe an) pentru achiziționarea de servicii, lucrări și bunuri. În multe sectoare, cum ar fi energia, transporturile, gestionarea deșeurilor, protecția socială și furnizarea de servicii de sănătate sau de educație, autoritățile publice sunt principalii cumpărători (sursa: Comisia Europeană).

În România, statul cumpără anual bunuri şi servicii de 32 miliarde de euro!

Sectorul public poate utiliza achizițiile publice pentru a stimula crearea de locuri de muncă, creșterea economică și investițiile și pentru a crea o economie mai inovatoare, mai eficientă din punct de vedere energetic și al utilizării resurselor și mai favorabilă incluziunii sociale.

Inițiativa We Buy Social EU | Cum explică Comisia Europeană ce înseamnă achizițille publice responsabile social

„Imaginați-vă că sunteți în căutarea unui furnizor care să furnizeze alimente pentru elevi. Dacă găsiți o companie care oferă copiilor alimente de foarte bună calitate, sunteți de mare ajutor centrelor educaționale și familiilor.
Dar, de ce să vă opriți aici?
Este posibil să fi auzit de întreprinderi sociale care angajează persoane cu dizabilități sau sprijină comunități locale.
Ați putea rezerva un contract sau un lot de contracte pentru întreprinderile sociale, oferindu-le astfel posibilitatea de a-și extinde activitatea și de a crea locuri de muncă pentru persoanele cu dizabilități sau pentru lucrătorii defavorizați.
Cât de interesant ar fi ca achizițiile dumneavoastră să aibă un impact mai mare! Și, de fapt, nu trebuie să vă imaginați nimic: mulți cumpărători publici din toată Europa au adoptat deja o atitudine responsabilă în ceea ce privește achizițiile și au transformat acest lucru în realitate.”
– Comisia Europeană, inițiativa WeBuySocialEU.

Pentru achiziții responsabile social descoperă Harta Întreprinderilor Sociale și Catalogul Unităților Protejate Etice și Responsabile.

O directivă europeană încurajează autoritățile publice să utilizeze banii publici pentru a produce valoarea socială – Directiva europeană 2014/24/EU – Art.20 – contracte rezervate (transpusă și în legislația națională în Legea 98/2016).

Deși în România este o practică rar întâlnită, există instituții publice care auînțeles că achizițiile pe care le fac pot crea valoare adăugată pentru comunitate. În 2022 a avut loc și o Gală a Premiilor cu Impact Social, în cadrul căreia au fost premiate 3 instituții publice.

Exemple de instituții publice din Iași care fac achiziții responsabile social și dau valoare socială banilor publici

DAC Iași și Consililiul Județean Iași – achiziții rezervate de la UtilDeco 

UtilDeco este unitate protejată și întreprindere socială de inserție, înființată de ADV România, în 2008, ca soluție de angajare pentru tinerii cu dizabilități, a celor care vin din sistemul de protecție al copilului sau din familii cu probleme.

În baza legislației care permite rezervarea licitațiilor pentru unități protejate (Legea 98/2016) și a Legii 448/2006, UtilDeco furnizează servicii de arhivare pentru
Direcția de Asistență Socială Iași și Consiliul Județean Iași.

Așadar, vorbim de o procedură de achiziție publică specială, cu un contract subsecvent, unde achizițiile lunare se fac din taxa pe dizabilitate.

Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că în loc să plătească pentru servicii din bugetul anual al instituției, vor plăti din taxa pe dizabilitate.
Practic, pentru instituție, costul este zero!


Ce sunt achizițiile decontate din taxa pe dizabilitate?

Potrivit prevederilor art.77 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel puţin 50 de angajaţi, au obligaţia de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puţin 4% din numărul total de angajaţi.
Conform dispoziţiilor alin. (3) din legea menţionată mai sus, autorităţile şi instituţiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajează persoane cu handicap în condiţiile prevăzute la alin. (2), pot opta pentru îndeplinirea uneia dintre următoarele obligaţii: a) să plătească lunar către bugetul de stat o sumă reprezentând 50% din salariul de bază minim pe ţară înmulţit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap;
b) să achiziţioneze produse sau servicii de la unităţi protejate autorizate, pe bază de parteneriat, în sumă echivalentă cu suma datorată la bugetul de stat în condiţiile prevăzute la lit. a).

Numărul de angajați a crescut cu 500% datorită companiilor și instituțiilor care fac achiziții de la UtilDeco în baza taxei pe dizabilitate

În 2019, UtilDeco avea 6 angajați. La finalul anului 2020, numărul a crescut la 27 de angajați! Această creștere a fost posibilă datorită reactivării legii care permite companiilor și instituțiilor publice să facă achiziții în baza taxei pe dizabilitate (Legea 448/2006).

36 de locuri de muncă la finalul anului 2022!

  • 36 de angajați care pot fi siguri că au concedii plătite, primesc toate zilele legale de concediu, prime de sărbători și au toate contribuțiile sociale plătite la întreaga valoare a salariului!
  • 19 locuri de muncă pentru persoane din grupuri vulnerabile (persoane care ar avea șanse puține să își găsească un loc de muncă, incluzive și adaptate).
  • fiind în sectorul de producție, o creștere a cifrei de afaceri ne permite să creăm noi locuri de muncă!
  • Mai mult de atât, după ce plătim toate impozitele pe care le plătește orice SRL, 100% din profitul net este reinvestit în misiunea socială (sprijin pentru integrare în muncă a persoanelor cu dizabilități, activități pentru tineri du dizabilități care vin zilnic la Clubul Tinerilor, tabere și sprijin educațional pentru copiii din mediul rural).


Procedurile de achiziție realizate de DAC Iași și Consiliul Județean Iași ar trebui să fie modele de bune practici la nivel național

Achizițiile responsabile sociale sunt modele de bune practici în implementarea legislației europene și al atingerii obiectivelor de politici sociale. Ne-am dori să vedem din ce în ce mai multe instituții publice care aplică un instrument legal și inovează modul în care abordează procesul de achiziție publică.

  • Pentru că este sunt achiziții de la o intreprindere socială de inserție, a cărei misiune este integrarea persoanelor cu dizabilități și din grupuri vulnerabile.
  • Pentru că orice achiziție de la o astfel de întreprindere, este o achiziție responsabilă social, este un mod prin care banii unei instituții produc valoare adăugată pentru comunitate.

În serviciul de arhivare de la UtilDeco lucrează 11 persoane – pentru majoritatea dintre ele, UtilDeco este primul loc de muncă. Nu pentru că sunt la început de carieră, ci pentru că în altă parte nu li s-a dat o șansă. Mulți dintre ei au doar 10 clase. Nu pentru că nu s-au descurcat, ci pentru că viața nu le-a dat alte șanse.

90% din costul arhivării îl reprezintă costul muncii – pentru că vorbim de muncă manuală, care necesită multă atenție și timp. Toți angajații noștri au carte de muncă, plătesc taxe la stat, iar noi ca entitate plătim aceleași impozite care orice SRL.

Comisarul European Nicolas Schmit în vizită la UtiDeco Group, 4 aprilie 2023

Citiți detalii despre vizită pe site-ul Secretariatului General al Guvernului.

Happy to discover social economy here in Iasi, Romania.

Social economy is a dynamic sector that brings innovative new ideas.

It is part of the response to the many challenges we face in this period of transformations. pic.twitter.com/jsuX1OeWzt

— Nicolas SCHMIT (@NicolasSchmitEU) April 4, 2023

Gândiți-vă ce s-ar întâmpla dacă achizițiile sociale ar deveni o practică cunoscută și ar încuraja creșterea întregului sector de întreprinderi sociale de inserție. 

Oare câți oameni „invizibili”, cu abilități valoroase ar putea fi integrate în muncă? Utilizarea achizițiilor responsabile social este șansa să reactivăm aceste persoane, să le ajutăm să fie independente și să descoperim valoarea pe care o pot aduce în proiecte, organizații și echipe.

Descoperă 3 exemple de achiziții publice responsabile realizate de autorități publice din Grecia, Croația și Suedia.

Achiziții publice responsabile social și contractele rezervate pentru întreprinderi sociale (3 exemple din UE)

Imagine: Euclid Network.

What you can read next

Curs Formare de formatori pentru Echipa Keystone Moldova
Angela Achiței, femeia care schimbă soarta persoanelor vulnerabile: „Am învățat aici să apreciez mai mult ce am și ce sunt, iar asta îmi dă un sens vieții”
Înscrie-te la cursul de Manager de Inovare

Categorii articole

  • Analize
  • Campanii
  • Comunicate
  • Cursuri
  • Economie Socială
  • Editoriale
  • Evenimente
  • Finanțare
  • Ghiduri
  • Informatii diverse
  • Interviuri
  • Legislație
  • Povesti
  • Premii
  • Proiecte
  • Rapoarte
  • Stiri
  • Studii de caz
  • Unități protejate
  • Vizite de studiu

Formă de căutare

Articole recente

  • O măsură propusă de către guvern pentru a reduce cheltuielile bugetare riscă să blocheze tot procesul de implementare a fondurilor europene!

    Proiectul de ordonanță privind măsurile fiscal-...
  • ADV România partener în proiectul BUYSOCIAL – un nou proiect dedicat creșterii competitivității întreprinderilor sociale

    Planificăm noi activități interesante în cadrul...
  • SEEDing Enterprising for Tomorrow – un nou proiect care va crește competitivitatea întreprinderilor sociale din România

    În perioada 1 iunie 2023 – 30 aprilie 202...
  • Rezultate preliminare: Chestionar online „Nevoile de aptitudini și competențe ale lucrătorilor din economia socială”

    Chestionarul a avut loc în cadrul proiectului b...
  • Ce cursuri de formare ar alege managerii pentru angajații din cadrul întreprinderii sociale pe care o conduc?

    Iată cum au răspuns cei 64 de manageri care au ...

Cele mai citite articole

  • O măsură propusă de către guvern pentru a reduce cheltuielile bugetare riscă să blocheze tot procesul de implementare a fondurilor europene!

  • ADV România partener în proiectul BUYSOCIAL – un nou proiect dedicat creșterii competitivității întreprinderilor sociale

  • SEEDing Enterprising for Tomorrow – un nou proiect care va crește competitivitatea întreprinderilor sociale din România

  • Rezultate preliminare: Chestionar online „Nevoile de aptitudini și competențe ale lucrătorilor din economia socială”

  • Ce cursuri de formare ar alege managerii pentru angajații din cadrul întreprinderii sociale pe care o conduc?

Arhivă articole

  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • martie 2020
  • decembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iunie 2019
  • aprilie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • mai 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016

MENIU

  • Știri
  • Evenimente
  • Donează
  • Autorizații
  • Harta Întreprinderilor Sociale
  • Unități protejate etice și responsabile
  • Politică cookie-uri (UE)
  • Politica de confidențialitate

LEGISLAȚIE

ECONOMIE SOCIALĂ
  • Legea Economiei Sociale
  • Norme metodologice
  • Planul de Acțiune

FACEBOOK

CONTACT

Tel: +4 0232 275 568
Email: office@alaturidevoi.ro

Fundația Alături de Voi Romania (ADV Romania)

Strada Bazinelor nr. 5, sat Uricani, comuna Miroslava, jud. Iasi; Cod poștal: 707316

Opens in Google Maps

© 2022 | Toate drepturile rezervate - Fundația "Alături de Voi" România.

TOP