Articol actualizat iunie 2024.
Conform Legii economiei sociale Art. 10., întreprinderea socială de inserție este întreprinderea socială care:
- are, permanent, cel puțin 30% din personalul angajat aparținând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajați să reprezinte cel puțin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților;
- are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor și șomajului prin inserția socioprofesională a persoanelor defavorizate.
Întreprinderile sociale de inserție au obligația de a asigura, pentru persoanele angajate, care fac parte din grupul vulnerabil, măsuri de acompaniament care să asigure inserția profesională și socială.
Măsurile de acompaniament pot fi: informarea, consilierea, accesul la formele de pregătire profesională, adaptarea locului de muncă la capacitatea persoanei, accesibilizarea locului de muncă în funcție de nevoile persoanelor, precum și alte măsuri care au ca scop sprijinirea inserției profesionale și sociale.
Statul, prin agențiile județene de ocupare a forței de muncă, recunoaște statutul de întreprindere socială de inserție prin acordarea mărcii sociale.
Cine poate dobândi statutul de întreprindere socială de inserție?
Statutul de întreprindere socială de inserție se recunoaște prin obținerea mărcii sociale. Marca socială poate fi solicitată numai după dobândirea unui atestat de întreprindere socială.
Categorii de persoane juridice care pot solicita atestat de întreprindere socială:
- Societățile cooperative de gradul I
- Cooperativele de credit
- Asociații și fundații
- Casele de ajutor reciproc ale salariaților
- Casele de ajutor reciproc ale pensionarilor
- Federații
- Uniunile persoanelor juridice
- Alte categorii de persoane juridice de drept privat
Categoriile menționate mai sus pot solicita atestat de întreprindere socială dacă actelele de înființare și funcționare conțin prevederi prin care se demonstrează faptul că:
- activitatea desfășurată are scop social;
- respectă principiile economiei sociale;
- acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
- alocă minimum 90% din profitul realizat scopului social și rezervei statutare;
- se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
- aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi, asigurând niveluri de salarizare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
Resurse utile
Marca socială – Ghid identitate vizuală
Procedura de Certificare întreprinderi sociale de inserție/acordare marca socială
- HOTĂRÂRE nr. 585 din 10 august 2016: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/181660
- HOTĂRÂRE nr. 876 din 6 iulie 2022: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/257546
Descarcă