fbpx
Contactați-ne: +40 232-275.568 | Achiziții
  • RomânăRomână
    • English English
  • UtilDeco
  • JobDirect
  • Wise.travel
  • Clubul Tinerilor
  • Academia ADV
  • Acceleratorul
  • Afin

Fundatia "Alaturi de Voi" Romania

  • Economie socială
  • Despre noi
  • Servicii oferite
  • Proiecte
  • Noutăți
    • Știri despre Economie Socială
  • Contact

Masă rotundă organizată în parteneriat cu CJ Iași „Achiziții responsabile social care conduc la incluziunea socială a persoanelor din grupuri vulnerabile”

de ADV Romania / joi, 30 iunie 2022 / Publicat in Comunicate, Economie Socială, Stiri

Pe 30 iunie 2021,  Fundația ADV România în parteneriat cu Consiliul Județean Iași au organizat dezbaterea „Achiziții responsabile social care conduc la incluziunea socială a persoanelor din grupuri vulnerabile”.

La eveniment, alături de președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe, și președintele ADV România, Angela Achiței, au participat reprezentanți ai mai multor întreprinderi sociale ieșene și manageri ai instituțiilor aflate în coordonarea Consiliului Județean Iași. Prin această dezbatere, administrația județeană a urmărit să identifice problemele întâmpinate de cei care investesc în procesul de incluziune socială a persoanelor din grupuri vulnerabile și să contribuie la rezolvarea lor.

Obiectivele evenimentului

  • Înțelegerea problemelor întâmpinate de cei care investesc în procesul de incluziune socială a persoanelor din grupuri vulnerabile – întreprinderile sociale de inserție și identificarea unor soluții pentru rezolvarea acestora.
  • Indentificarea posibilităților de integrare a achizițiilor publice responsabile de la întreprinderi sociale de inserție ca măsură de incluziune socială a persoanelor vulnerabile

 

„Datoria noastră este de a căuta cele mai bune soluții în vederea îmbunătățirii procesului de inserție pe piața muncii a celor care, deși au dizabilități sau fac parte din familii vulnerabile, își doresc să profeseze în diverse domenii de activitate și să contribuie la dezvoltarea societății, fiind astfel un exemplu pentru noi toți. Transpunerea politicilor sociale în fapte are la bază comunicarea dintre instituție și sectorul privat sau organizațiile non-guvernamentale, iar noi astăzi pornim împreună pe un drum al ajutorului reciproc. Publicul interesat trebuie să aibă acces la informație și să știe că legislația în vigoare oferă oportunități întreprinderilor sociale, iar autoritățile publice locale să susțină și să acorde acestora facilități prin cadrul legal stabilit”, a afirmat Costel Alexe, președintele Consiliului Județean Iași.

„Ne dorim ca împreună cu administrația publică locală să contribuim la dezvoltarea sectorului de întreprinderi sociale din județul nostru și să maximizăm impactul pe care acestea îl au în crearea de locuri de muncă incluzive și în dezvoltarea comunității”, a declarat Angela Achiței, președintele Fundației „Alături de voi” România.

Sumar articol:

  • Idei din cadrul evenimentului
  • Modele de bune practici în achiziții publice responsabile social
  • Accesul întreprinderilor sociale la piață – cel mai eficient mod pentru a susține un domeniu care contribuie la incluziunea persoanelor greu angajabile
  • Bine de știut!
  • Concluzii

Idei din cadrul evenimentului

Problema identificată

Capacitatea de producție / prestare servicii a întreprinderilor sociale de inserție este subutilizată. Numărul mic de comenzi face dificilă crearea de noi locuri de muncă și menținerea celor existente, în condițiile în care pentru persoanele cu dizabilități capacitatea de muncă este redusă și trebuie să fie acoperită de personal suplimentar. Accesul redus la piață împiedică predictibilitatea economică și dezvoltarea.

Achiziții publice de la întreprinderile sociale de inserție – beneficii pentru comunitate și autoritățile publice locale 

  • reducerea presiunii pe bugetul de ajutoare sociale
  • creșterea încasărilor din taxe și impozite pentru persoanele angajate
  • sporirea veniturilor furnizorilor privați de bunuri și servicii din comunitate
  • schimbarea mentalităților și eliminarea stereotipurilor
  • alinierea pieței muncii locale la trendurile internaționale

Bariere în implementarea achizițiilor responsabile social

  • Lipsa unor modele de realizare a caietelor de sarcini
  • Necunoașterea ofertei de produse și servicii furnizate de întreprinderile sociale de inserție
  • Necunoașterea beneficiilor colaborării cu întreprinderile sociale de inserție

Soluții pentru stimularea achizțiilor publice responsabile social

Punerea în practică a cadrului legal existent:

  • Legea 98/2016, 
    • art.56 –  contracte rezervate
  • Legea 448/2006 
    • art.78 – decontarea achizițiilor de la unități protejate, din fondul de handicap

Atitudinea pro-activă a întreprinderilor din sector  – inițierea comunicării cu autoritățile locale, prezentarea ofertei și a beneficiilor, comunicarea clară, cunoașterea obiectivelor autorităților publice locale.

Alaturi de Voi

Alaturi de Voi

Alaturi de Voi

Alaturi de Voi

Modele de bune practici în achiziții publice responsabile social

Exemple de colaborări între autoritățile publice locale și sectorul de întreprinderi sociale

  • Amsterdam – primul oraș din Olanda care a pus în practică (din 2015) un program dedicat pentru întreprinderile sociale – Amsterdam Impact.
  • Zagreb, Croația – Achiziție rezervată de steaguri din textile – contractul a fost atribuit pentru 2 entități – o unitate protejată și o cooperativă socială (Model de bună practică #01 în Buying for social impact. Good practice from around the EU).
  • Grecia – Organizația națională a pentru furnizarea de servicii de sănătate – achiziție rezervată de servicii de curățenie pentru sediile centrale și regionale. Bugetul total de €369,000 a fost repartizat în 8 loturi (Model de bună practică #04 în Buying for social impact. Good practice from around the EU).
  • Toscana, Italia – ESTAR – agenția de sprijin regional pentru Toscana – achiziție rezervată pentru servicii de întreținere a spatiilor verzi din spitale și centre de sănătate. În total au fost rezervate 8 loturi cu o valoare totală de 23 milioane euro, pe o perioadă de 6 ani (Model de bună practică #07 în Buying for social impact. Good practice from around the EU).

Accesul întreprinderilor sociale la piață – cel mai eficient mod pentru a susține un domeniu care contribuie la incluziunea persoanelor greu angajabile

În România, prin intermediul, POCU, s-au înființat peste 2.500 de întreprinderi sociale.

  • 180 dintre acestea sunt întreprinderi sociale de inserție
  • 20 dintre aceste funcționează în Iași și creează 170 de locuri de muncă, dintre 76 sunt pentru persoane din grupuri vulnerabile.

La nivelul UE, prin Planul de Acțiune pentru Economia Socială (2021), întreprinderile de economie socială vor beneficia în următorii ani de un buget de aproape 3 miliarde euro.

Accesul la piață este cea mai sigură cale pentru a asigura sustenabilitatea entităților create în cadrul acestor programe europene!

Utilizarea prevederilor din cadrul legal existent – Legea 98/2016 (contracte rezervate) și Legea 448/2006 (decontarea achizițiilor de la unități protejate), ar spori accesul la piață pentru întreprinderile specializate în integrarea pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități – întreprinderile sociale de inserție. Punerea în practică a acestor prevederi ar permite acestor angajatori să creeze mai multe locuri de muncă și ar încuraja autorizarea unui număr mai mare de astfel de întreprinderi. 

💡O parte dintre întreprinderile sociale de inserție sunt autorizate și ca unitate protejată, astfel încât pot vinde produse și servicii care pot fi decontate de către organizațiile cu peste 50 de angajați, în baza Legii 448/2006.

 ‼️ Multe unități protejate existente pe piață beneficiază în mod ilegal de legea 448/2006 și nu funcționează conform singurului scop pentru care există aceste entități – incluziunea persoanelor cu dizabilități și din grupuri vulnerabile.

  • În 2021, 61% din cifra totală de afaceri realizată de unități protejate a fost realizată de doar 36 unități protejate, care au creat doar 15% din total locuri de muncă. 
  • În 10 luni de activitate, o entitate cu 1 angajat a raportat o cifră de afaceri de 845.000 euro.
  • Multe entități au raportat o cifră de afaceri nerealistă raportat la nr. de angajați și la obiectul de activitate – de exemplu, 5 milioane euro cifra de afaceri cu 8 angajați, dintre care 5 din grup vulnerabil. Cele mai multe firmele clasice cu o cifră de afaceri similară au peste 20 sau chiar 50 de angajați.
  • Metoda de fraudare constă în vânzarea de produse intermediate, în condițiile în care legea spune că produsele și serviciile furnizate de unități protejate trebuie să fie realizate prin propria activitate a salariaților aparținând grupului vulnerabil. 

Despre cazuri de încălcare a legii de către unitățile protejate, citiți în Observatorul de integritate UPA

TickIată și un checklist util  pentru organizațiile care fac achiziții de la unități protejate.

IdeaBine de știut!

Întreprindere socială de inserție vs. Unitate protejată

Asemănări

Scopul constituirii – integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități, ambele entități trebuie să aibă angajate minim 30% persoane din grupuri vulnerabile.

Deosebiri

Distribuirea profitului – unitatea protejată funcționează ca un SRL, profitul se distribuie asociaților. Întreprinderea socială de inserție investește minim 90% din profit în misiunea socială.

Concluzii

Bugetele de achiziții publice pot fi folosite pentru a crea valoare adăugată și pentru a produce impact social. Cea mai bună utilizare a banului public este să ne asigurăm că multiplicăm valoarea acestor bani și creăm beneficii în comunitate – pentru acele entități care asigură locuri de muncă pentru persoane greu angajabile și care sunt de multe ori beneficiari de ajutoare sociale.

Alegerea celui mai mic preț și achizițiile de la operatori economici cu angajați puțini, care fac doar import și intermediere de produse nu este întotdeauna o dovadă de utilizare eficientă a banului public. În condițiile în care există un cadru legal pentru achiziții rezervate, iar oferta de la un operator de impact social satisface condițiile de calitate, prețul mai mare plătit se va reflecta în beneficii în cascadă, pe termen lung.


Citește și despre:

Contracte rezervate, achiziții publice sociale: cadrul european și național

Barometrul achizițiilor publice responsabile social

Observatorul de integritate UPA – primele sesizari de practici incorecte au fost transmise catre ANPD!

Ghid de bune practici în colaborarea cu unitățile protejate

 

Sistemul de achiziții publice și unitățile protejate autorizate

O șansă în plus pentru ocuparea lucrătorilor defavorizați – contractele rezervate pentru întreprinderile sociale de inserție ar putea deveni obligatorii pentru autoritățile publice contractante mari!

 

 

1
Tagged under: achiziții publice, achiziții publice responsabile social

Ce puteți citi în continuare

Retrospectiva proiectului transfrontalier privind ghidarea în cariera incluzivă
Medierea accesului pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități din Republica Moldova și România
Carrefour Romania, in parteneriat cu Fundaţia Alături de Voi România​, angajeaza

Categorii articole

  • Analize
  • Comunicate
  • Cursuri
  • Economie Socială
  • Editoriale
  • Evenimente
  • Informatii diverse
  • Legislație
  • Povesti
  • Stiri

Formă de căutare

Articole recente

  • Ce este Planul de Acțiune pentru Economia Socială

    Pe 9 decembrie 2021, Comisia Europeană a adopta...
  • Ce este economia socială?

    Comisia Europeană promovează economia socială ș...
  • ADV România aniversează 20 de ani de impact în comunitate. Interviu cu primul angajat

    Activitatea fundației ADV România a început cu ...
  • Cum este să lucrezi într-o întreprindere socială de inserție: studiu de caz Summasana

    Am vizitat  întreprinderea socială Summasana di...
  • Parlamentul a corectat o parte a deficiențelor din Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr.219/2015 privind economia socială – legea se află acum în promulgare

    O parte din prevederile din Ordonanța de urgenț...

Cele mai citite articole

  • Ce este Planul de Acțiune pentru Economia Socială

  • Ce este economia socială?

  • ADV România aniversează 20 de ani de impact în comunitate. Interviu cu primul angajat

  • Cum este să lucrezi într-o întreprindere socială de inserție: studiu de caz Summasana

  • Parlamentul a corectat o parte a deficiențelor din Ordonanța de Urgență a Guvernului pentru modificarea şi completarea Legii nr.219/2015 privind economia socială – legea se află acum în promulgare

Arhivă articole

  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • martie 2020
  • decembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • august 2019
  • iunie 2019
  • aprilie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018
  • septembrie 2018
  • august 2018
  • iulie 2018
  • iunie 2018
  • mai 2018
  • martie 2018
  • februarie 2018
  • ianuarie 2018
  • decembrie 2017
  • mai 2017
  • februarie 2017
  • ianuarie 2017
  • noiembrie 2016
  • octombrie 2016
  • septembrie 2016
  • august 2016
  • iulie 2016
  • iunie 2016
  • mai 2016
  • aprilie 2016
  • martie 2016
  • februarie 2016
  • ianuarie 2016

MENU

  • Servicii oferite
  • Știri
  • Donează
  • Cariere
  • Autorizații
  • Vocea ONG
  • Evenimente
  • Arhiva Website ADV
  • Contact

FACEBOOK ADV ROMANIA

CONTACT

T +40 232-275.568
Email: office@alaturidevoi.ro

Alaturi de Voi Romania Foundation (ADV Romania)
Bazinelor Street, no. 5, Uricani village, Miroslava locality, Iasi county; postal code 707316

Opens in Google Maps

  • GET SOCIAL
Fundatia "Alaturi de Voi" Romania

© 2017-2021 Toate drepturile rezervate. Fundatia „Alături de Voi" România

SUS